Yogyakarta, Bromo en aankomst in Bali!!!!!!!!

29 november 2011 - Yogyakarta, Indonesië

Ik mag weer de trein in, joechei! Deze keer geen airco, maar fans. Allemaal iets minder luxe, maar ik moet echt geen airco meer hebben, ik word er alleen maar ziek van! De reis duurde zo'n 8 uur en het eerste stuk was ook weer prachtig! Wat is de natuur hier toch mooi! Eenmaal in Yogya aangekomen hoefde ik alleen de straat maar over te steken en toen was ik alweer in het backpackersgedeelte. Wat een leuk gedeelte is dit! Allemaal enorm smalle steegjes vol met homestays, restaurants, massagesalons, winkeltjes en veel meer. In no time had ik een slaapplek gevonden en werd ik meegetrokken naar een gallerie om lokale kunst te bekijken. Dat was wel even leuk, een aardige kunstenaar liet me zien wat voor techniek ze gebruikten om de schilderijen te maken. Ik had geluk, want vandaag was de laatste dag van de expositie. Dus als ik iets wilde kon ik het alleen vandaag nog kopen.. Jaja, daar trap ik dus niet in! Toch wel een beetje jammer, ik dacht even dat er geen addertje onder het gras zat maar ze willen uiteindelijk toch allemaal geld van je.

De volgende ochtend wat gekletst met de mensen in mijn homestay. Wat een boel Nederlanders hier, echt ongelooflijk! Begin van de middag was ik onderweg naar de Kraton, het paleis, toen ik onderweg in gesprek kwam met Hardy, een wat oudere local die me wel wat wilde rondleiden. De Kraton ging al bijna sluiten, dus zijn we naar Taman Sari gelopen, een waterkasteel waar de sultan vroeger lekker badderde. Na het waterkasteel liet hij me de oude moskee zien van de sultan. Hardy wilde me ook nog voorstellen aan zijn neef die bij een Wayangpoppen werkplaats werkt. Ondertussen vond ik het wel weer prima met hem, maar om niet onbeleefd te zijn ben ik even meegegaan en liet ik me braaf weer alles uitleggen. Hardy had nog van alles op het programma staan, maar ik heb hem bedankt voor zijn vriendelijkheid en ben weer terug gegaan. Daar gepraat met een leuk Nederlands koppel die net waren aangekomen en samen met een groepje wat gaan eten, gezellig!

Deze nacht werd ik om 0.30 wakker en ben niet meer in slaap gevallen tot ik om 4.30 eruit moest. We gaan weer tempels zien vandaag! Ik ga samen met Lars, ook alweer een Nederlander, een tourtje doen vandaag. Eerst naar Borobudur, een grote boeddhistische tempel. De tempel was zeker mooi, maar de omgeving was helemaal geweldig! Een prachtige groene vallei, bergen, de mist die optrok.. gaaf! Daarna eerst weer terug naar Yogya om wat mensen te droppen en toen weer door naar Prambanan,  het grootste Hindu complex op Java. Ook dit was weer zeer de moeite waard, ik ben gelukkig nog niet helemaal tempelmoe na mijn Angkor ervaring in Cambodja! Daar ook weer een aantal keer met Indonesiers op de foto, het blijft toch wel grappig.. Eenmaal terug heb ik niet zoveel meer gedaan. Het was superheet vandaag, echt een aanslag op je lichaam. 's Avonds weer samen met wat mensen gegeten, biertjes gehaald en gezellig bij ons guesthouse gezeten.

Vandaag de laatste hele dag in Yogya en ik besloot het eens te verkennen met de fiets. Eerst naar de Kraton, voordat ik weer te laat ben. Helaas kon ik er weer niet in. Vandaag is vrijdag, moslimdag, en gaat de Kraton nog eerder sluiten i.v.m. gebeden. Crap! Toen maar wat rond gaan fietsen wat ook erg leuk was. Wat later ben ik naar de Pasar Beringharjo gefietst, de lokale markt, waar ik net op tijd binnen was toen de regen losbarstte. Daar lekker rondgestruind tussen de vele kraampjes. Ontzettend veel kleding, maar er was ook een leuke afdeling met kruiden en groente/fruit. Ik besloot de middag af te sluiten met een lokale massage, maar dat viel helaas een beetje tegen. Voor de verandering eens lekker alleen gegeten en daarna nog even naar een barretje gegaan.

Vandaag ga ik Yogya alweer verlaten! Op naar Bromo (vulkaan) Nationaal Park en daarna door naar Bali! Lars is ook weer van de partij, hij gaat zijn broer bezoeken in Bali. Twee anders nederlandse meiden zaten ook in deze 'pakkettour', Sophie en Denice. Hele leuke meiden! Veel is er niet te vertellen over deze dag. We zijn van 's ochtends tot 's avonds onderweg geweest om Bromo te bereiken. Meer dan 13,5 uur in de bus gezeten... wat een eind!

En de volgende ochtend mochten we er ook alweer om 3.30 uit om de zonsopgang te bekijken. Maar dat maakt niet uit, want het schijnt echt fantastisch te zijn! Op het laatste moment besloot ik met een moto naar een uitzichtpunt te gaan (Gunung Penanjakan, 2770 m) en niet met de rest mee te wandelen naar de krater. Eenmaal daar aangekomen klom ik met een hele massa mensen de berg op om het wonder af te wachten. Maar het wonder kwam niet, door de vele regen van de dag ervoor was het veel te mistig en heb ik niets gezien... Teleurgesteld droop ik samen met de rest de berg af om me naar de krater te laten brengen. Daar moest ik ook weer even flink klauteren (en dat zonder ontbijt!!) maar het was weer mooi en gelukkig niet zo mistig. Daar ook weer voor fotomodel gespeeld met mijn brakke hoofd en toen weer terug naar ons guesthouse waar we een karig ontbijtje kregen..afzetters! Daarna werden we eerst met een minibusje naar een groter dorp gebracht waar we uren hebben gewacht op onze bus naar Bali. Ondertussen maar weer een aantal interviews gegeven aan de schoolkinders daar. De bus deed er nog best een tijdje over voordat we bij de ferry waren. Tegen de tijd dat we gingen varen was het alweer donker. Weer een dag voorbij... Aan land in Bali en hop weer de bus in naar Denpassar. Daar aangekomen was het alweer 22.30 en samen met Sophie en Denice een taxi geregeld naar Kuta. Gelukkig waren we daar redelijk snel want we waren echt uitgeput. Maar toen nog die steegjes in op zoek naar een guesthouse met je te zware backpack... En dat publiek werd er rondliep, alleen maar piepjonge dronken Australiers, wat een kennismaking met Bali! Gelukkig werden we door een tweetal aardige jongens naar een superfijne homestay gebracht. Lekker achteraf, heerlijk rustig met een zwembad en echt goede kamers voor niet teveel geld. Nu is het tijd voor bed!

1. Marianne:
    9 december 2011
    Ha Lieke, heb je steeds "op de voet" gevolgd en heb zo een beetje met je mee kunnen reizen. Soms ben ik jaloers, soms ook helemaal niet ;-) Geniet van het laatste stuk van je reis, al met al een geweldige ervaring maar ook een geweldige prestatie! groetjes uit een kil, donker, regenachtig Nederland waar de kaarsjes en lampjes het weer heel goed doen, Marianne
  2. Rob:
    9 december 2011
    Hoi meisje , wat leuk om je te volgen !
    Wat jij allemaal meemaakt , onbegrijpelijk , het idee wat Marianne ook al schreef , donker ,nat en koud hier en jij daar ...
    Verder alles goed hier , Liefs , je vader , Rob