Roadtrip Airlie Beach-Noosa met Rita en Noosa by myself :)

11 oktober 2012 - Airlie Beach, Australië

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer met wat avonturen on the road!

Goed, Rita en ik vertrokken 11 oktober uit Airlie Beach en we hebben samen zo'n 10 dagen gereisd. Rita is een leuke meid, maar ik kwam er al reizend met haar achter dat we nogal verschillend zijn. Rita heeft geen rust in haar kont, maakt een foto en wil dan zo snel mogelijk weer verder rijden. Terwijl ik lekker relaxt wil rondrijden, ergens fijn blijven hangen als het een leuk plaatsje is en de sfeer opsnuiven. Na een paar dagen kon ze gelukkig wat meer ontspannen en hebben we een leuke tijd gehad.

De eerste dag brachten we door in Mackay en Rockhampton. Ik wilde in Mackay kitesurfen maar helaas waren de condities niet goed, dus reden we door naar Rockhampton om daar in de auto op een parkeerplaats te slapen. Voor het eerst heb ik deze trip voornamelijk op de achterbank van een auto geslapen en ik kan je zeggen dat het niet comfortabel is!

De volgende twee dagen hebben we Agnes Waters en Town of 1770 bezocht, twee prachtige kleine plaatsjes aan de kust. Daar heb ik weer gekitesurft en Rita vermaakte zich ondertussen ook wel. Ze vergaapte zich aan mijn knappe kitesurfinstructeur haha! Die middag was er ook een Oktoberfest in het dorp, waar we natuurlijk even een kijkje moesten nemen. Maar ja, Ozzies en Oktoberfest...we waren snel weer vertrokken in de richting van Bundaberg.

De grootste attractie in Bundaberg is de Bundaberg Rumfactory. We hadden geluk, want de volgende ochtend was er een lancering van een nieuwe rum en daar moet je natuurlijk bij zijn! Uiteindelijk was het niet wat, maar grappig om te zien dat zoveel Australiers uren in de rij staan in de brandende zon om wat flessen van die nieuwe special edition rum te kunnen bemachtigen. Wij zijn de lange rij voorbij gelopen, hebben de rum geproefd (blegh!) en zijn weer vertrokken.

De volgende vier dagen zaten we in Hervey Bay, waar ik een advertentie op internet zette om mensen te zoeken voor een trip naar Fraser Island. Rita ging dag 2 naar Fraser Island met een tour en op dag 3 ging ze mee met een walvissentour. Ondertussen vermaakte ik me prima in mijn eentje, ik heb een local gevonden die met mij en 2 andere backpackers naar Fraser Island wil gaan en ik heb een huis geregeld voor een paar nachten zodat we uit het hostel weg kunnen. De eigenaar van het huis was er niet, maar we werden onthaald door een leuk zweeds koppel dat zolang op het huis past. Fijn om weer even in een normaal huis te slapen, ook al was het een brakke bende!

Ik ben twee dagen naar Fraser Island gegaan terwijl Rita in het huis bleef om te wachten tot ik terug was. De trip was met Rob, een aardige local met 4WD en Helene en Damien, twee franse backpackers. Deze trip heeft me 90 dollar gekost inclusief eten en daarmee bespaarde ik een paar honderd dollar. Tours zijn ongelooflijk duur en vaak erg druk. Nu waren we maar met z'n vieren, ideaal! Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en je hebt een 4WD nodig om op het eiland rond te kunnen rijden. Fraser was een hoogtepunt! Een prachtig eiland, het rijden met de 4WD op de lange zandstranden was super, helaas kan je niet in de zee zwemmen want het zit er vol met haaien, maar je hebt een paar andere plekken waar je even lekker kan afkoelen. Ik heb walvissen gezien, haaien, manta rays, pilstaartroggen, dingo's en zelfs een zeeslang! Kortom, twee fantastische dagen!

De laatste dag van onze roadtrip zijn Rita en ik van Hervey Bay naar Noosa gereden. Onderweg hebben we Tin Can Bay bezocht, waar we hebben rondgewandeld op de markt en daarna zijn we doorgereden om Rainbow Beach te verblijden met een kort bezoekje. Voor we het door hadden waren we in Noosa waar onze wegen zich gingen scheiden. Rita had haast om in Sydney te komen en ik wilde een tijdje door brengen in Noosa.

In Noosa en omgeving ben ik iets meer dan een week gebleven. De eerste 2 nachten heb ik in een hostel geslapen en de twee nachten erop in een heerlijk appartement tegenover Noosa National Park, alweer hoera voor Couchsurfing! Noosa is een supertoeristisch plekje, maar de natuur is prachtig! Ik heb me dan ook prima vermaakt met wandelen in het National Park, bakken aan een van de mooie stranden en ik heb ook weer gekitesurft. Dat was mijn beste dag tot nu toe! Het waaide als een malle en het kitesurfen gaat me steeds beter af!

De volgende paar dagen bracht ik door in Yaroomba en Coolum, een half uurtje met de bus vanaf Noosa. Daar had ik alweer een ander couchsurf adres voor 3 nachten. En deze was nog beter! Een superrelaxte huisje tegenover het strand en de eigenaar was een jonge surfdude, fantastisch! De surfdude was druk met surfen en studeren dus ik had veel tijd voor mezelf. Ik kon een fiets lenen dus ik fietste die dagen op en neer van Yaroomba naar Coolum, lekker koffie drinken, surfers kijken, zonnebaden, gewandeld op Mount Coolum en meer van dat soort fijne bezigheden. Het is zo mooi en relaxt hier! De avond voor ik vertrok werd ik uitgenodigd om bij de ouders van de surfdude te komen bbqen. Zulke lieve mensen, wat een heerlijke tijd heb ik hier gehad!

De volgende ochtend ben ik terug gegaan naar Noosa, waar ik Pat, mijn voormalige Ierse reismaat, weer tegen het lijf liep. Pat bood me een lift aan naar Brisbane voor de volgende dag en ik besloot het aan te nemen. De rest van de dag hebben we samen doorgebracht, Pat ging kitesurfen en ik wilde gaan surfen. Helaas was de zee nogal wild en voor ik het doorhad was de leash van het surfboard kapot dus dat was een korte poging. 's Avonds zijn we naar de premiere van een surffilm gegaan en dat was het weer in Noosa! Op naar het volgende avontuur!

1. David:
    9 december 2012
    Leuk verhaal weer zus! En mooie foto's ook, Coolum ziet er tof uit. Bevalt het ondertussen in Melbourne?

Surf's up!
  2. Benno:
    10 december 2012
    Mijn weekje er "tussenuit" naar de zon van vorige week steekt nou wel schril af...
    ;-)
    Dat je nog niet koffiebruin bent...

Enjoy and remember!