Cairns en roadtrip met Annette van Cairns naar Airlie Beach

15 september 2012 - Cairns, Australië

Goed, Cairns. Ik heb vijf dagen in deze stad doorgebracht, maar veel spannende verhalen kan ik er niet over vertellen. Cairns is een kleine stad, maar erg druk en toeristisch.

Vanuit Port Douglas ben ik samen met Giles, een mede kitesurfer, naar hetzelfde hostel gereist in Cairns. De eerste avond ben ik naar een salsafeest gegaan, waar ik erg zin in had. Sinds Perth heb ik niet meer gedanst, dus ik kon niet wachten! Helaas was er bijna niemand en de mannen die er waren konden niet dansen.. De volgende avond ben ik uitgegaan met Giles en een paar andere mensen van mijn hostel. Dat was ook lang geleden, erg gezellig om weer eens een biertje te doen en wat te dansen! Verder heb ik wat rondgehangen met Giles, geprobeerd om te zeilen, maar de mensen van de boot vertrokken na de lunch en vergaten Giles en mij op te pikken van de kade haha! Maar waar ik de meeste tijd voor nodig had was het zoeken naar een lift. Ik heb heel wat uren op internet doorgebracht, mensen ontmoet en de hostels afgelopen op zoek naar advertenties. Helaas liep het niet voorspoedig. Omdat ik Cairns niet erg interessant vond wilde ik zo snel mogelijk verder reizen. Ik stond op het punt een bus te boeken naar Airlie Beach toen ik een advertentie van Annette vond op Gumtree. We hebben elkaar dezelfde dag ontmoet, het klikte en we besloten samen richting het zuiden te reizen. Joepie!

Twee dagen later vertrokken we. Annette is duitse, 29 jaar, eigenaar van een stationwagon en in het bezit v\an een tent, kortom, we waren van alle gemakken voorzien.  Ze is nog niet zo lang in Australie, erg enthousiast en wil alles zien. Dat heb ik geweten! De meeste mensen rijden in een dag of twee/drie naar Airlie Beach en stoppen af en toe om wat te bekijken. Wij hebben er bijna 12 dagen over gedaan om Airlie Beach te bereiken!  Hieronder een opsomming van onze avonturen:

De eerste dag hebben we een stop gemaakt bij Josephine Falls. Ik moet zeggen dat ik soms een beetje klaar ben met watervallen, ik heb er al zoveel gezien sinds ik in Australie ben Maar Annette liet zich niet vermurven en dat was maar goed ook, want het was een prachtexemplaar! Later hebben we geluncht in het schattige dorp Innesfail en toen zijn we naar Mission Beach gereden. Daar heb ik Berenice weer ontmoet, een van de franse meiden met wie ik heb gereist van Perth naar Broome. Zo leuk om haar weer te zien, wat een lieverd is het toch! De rest van de dag hebben we bijgekletst en we konden in haar huis slapen die ze deelt met twee vrienden. Gezellige avond met een lekker maaltje en een paar biertjes!

De volgende ochtend ontbeten met Berenice en afscheid genomen. Annette en ik zijn naar Bicton Hill gereden om een wandeling te doen met mooie uitzichten op Mission Beach en de vele eilandjes. Daarna hebben we de rest van de dag gerelaxt op het mooie strand van Mission Beach. Eind van de middag zijn we verder gereden naar een gratis kampeerplaats waar we de nacht hebben doorgebracht.

De volgende dag hebben we een stop gemaakt in Tully, bekend om de suikerriet fabriek. Annette wilde een tour doen in de fabriek, maar uiteindelijk besloten we door te rijden naar Girringun National Park. Daar waren we de rest van de dag druk mee. Het park ligt vrij hoog, we kwamen aan vlak voor zonsondergang, dus het werd snel koud. Snel de tent opgezet, een vuur gedeeld met twee broers, eten gemaakt in het vuur en dankbaar wat wijn aangenomen van de heren.

De Wallaman Falls is de grootste attractie in het National Park. Deze waterval is de hoogste van Australie, het water valt 268 meter naar beneden. Erg indrukwekkend! Vanuit het uitzicht punt hebben we de steile wandeling naar beneden gemaakt waar we 45 minuten druk mee waren. Mooie tropische omgeving en beneden genoten van de megawaterval. De klim omhoog was pittig met het warme weer! Na een douche en lunch zijn we doorgereden naar alweer een gratis kampeerplaats.

Weer een dag in een nationaal park! Eerst zijn we naar Jourama Falls gereden, de waterval was niet bijzonder, maar we hebben even heerlijk gezwommen in een van de rock pools waar we gezelschap hadden van twee kleine schildpadden... schattig! Door naar Paluma National Park, waar we Big Chrystal Creek en Paradise Waterhole hebben bezocht. Eind van de middag zijn we naar het bergdorp Paluma gereden, steil de berg op. Eenmaal boven was alles dicht, klein maar lief dorpje. We hebben die avond illegaal op een parkeerplaats overnacht, omdat er geen camping was. Voor het eerst in de auto geslapen, maar hoera voor de stationwagons! Ruimte genoeg voor de luchtmatras, dus prima geslapen!

De volgende ochtend een wandeltocht gemaakt, nu we er toch zijn. Daarna weer de berg af en even een korte stop bij Little Chrystal Creek. Op naar Townsville! We dachten daar misschien een nacht te blijven, maar uiteindelijk hebben we daar 5 dagen doorgebracht. Annette is de volgende dag Magnetic Island gaan bezoeken en ik besloot lekker een dagje voor me alleen te hebben en op het strand te hangen, rond te wandelen enz.  Die avond hebben we een vriend van Annette ontmoet die ons naar een gratis kampeerplaats bracht, strak aan de zee en het is een kitesurf beach! Het duurde twee dagen voordat ik kon kitesurfen, want de volgende dag hadden we autoproblemen waar wij een groot deel van de dag druk mee waren. Die middag nog naar Hervey Range gereden voor een beetje countrygevoel en de volgende ochtend heb ik Annette naar het ziekenhuis gebracht omdat ze door een teek was gebeten en nog steeds hoofdpijn had en een dikke zwelling op haar hoofd. Dat duurde allemaal superlang, maar alles was in orde, dus kon ik die middag kiten! Daar ben ik een paar uur druk mee geweest, het ging goed al heb ik wel weer een paar blauwe plekken en een wond onder mijn voet, maar dat maakt allemaal niks uit. Wat is het toch gaaf!!

De volgende middag zijn we vertrokken uit Townsville. We zijn even gestopt in Ayr, waar Annette heeft geinformeerd naar werk. Ze wil boerderijwerk vinden zodat ze nog een jaar in Australie kan blijven. Er was niets beschikbaar op dat moment, dus reden we door naar alweer een gratis kampeerplaats. Ik ben gek met al die gratis kampeerplaatsen, hoera voor Australie!

Vroeg in de ochtend naar Bowen gereden voor koffie en internet en toen was het tijd voor Airlie Beach! Hier zat ik me al een tijdje op te verheugen, want vanuit hier kan je een zeiltrip naar de Whitsundays maken, een van de highlights van Queensland. Al met al heb ik hier een dag of twaalf doorgebracht. De eerste twee dagen zijn we druk geweest om de vele verschillende tours te vergelijken en er een goeie deal uit te slepen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een 3daagse trip met een kleine zeilboot. Tussendoor hebben we genoten van het mooie dorp, zijn we elke avond uitgegaan (Airlie staat bekend als partytown) en hebben we Mick ontmoet, een contact via een vriendin uit Zutphen. Een superaardige gast die ons uitnodigde om in zijn huis te overnachten die hij deelt met 4 andere vrienden. Ik ben daar ruim een week gebleven, heerlijk om weer in een gewoon bed te slapen! En wat een gezelligheid, een huis vol met leuke mensen en de alcohol vloeide rijkelijk (soms iets teveel naar mijn smaak haha, die aussie's kunnen me toch drinken..)!

De zeiltrip was fantastisch! We hadden een klein clubje van 8 mensen en twee crewmembers. We vulden de dagen met zeilen, snorkelen, lekker eten en heerlijk relaxen. Highlight was Whitehaven Beach, wat was dat adembenemend mooi! Het zand is enorm fijn en superwit, de kleuren van de zee... ik kan het niet eens beschrijven! Een van de mooiste stranden die ik ooit heb gezien!

Met pijn in het hart zeilden we weer terug naar Ailrie na 3 fantastische dagen op de boot. Annette ging de volgende dag weer op zoek naar werk en de zoektocht had eindelijk succes. Twee dagen later vertrok ze naar een boerderij. Dat betekende dat ik weer op zoek moest naar nieuwe reispartners. Maar nu vond ik het niet vervelend, ik had het nog best naar mijn zin in Airlie en ik kon gewoon in het huis blijven slapen. Ook had ik Lindsay weer ontmoet, ik heb haar leren kennen in Perth. Genoeg leuke mensen hier! De zoektocht naar een reispartner ging redelijk snel, na een dag een aantal gasten te hebben ontmoet kreeg ik een sms van een duits meisje, Rita. We ontmoetten elkaar 2 dagen later en de volgende ochtend waren we vertrokken!

Maar dat is weer voer voor een ander verhaal, deze is al lang genoeg! ;) De foto's van deze trip zet ik zo snel mogelijk online!