Roadtrip Darwin - Port Douglas

6 augustus 2012 - Darwin, Australië

Lekker weer fijn rijden! Pat, ik en onze nieuwe reismate Bjorn 'the viking' vertrokken 6 augustus uit Darwin, we laten de westkust achter ons en op naar de oostkust!

De eerste dag hebben we voornamelijk gereden, weer terug naar het plaatsje Katherine. De vorige keer dat we hier waren hadden we de Katherine Gorge niet bezocht, dus hebben we die maar even meegepakt op dag 2. Daarna hebben we eindelijk een hotsprings bezocht, Bitter Springs, een fantastisch plekje!

Dag 3 gingen we meer de outback in,byebye civilization! Vandaag op het programma, twee outbackpubs, Big Stubby Larrimah Pub en Daly Waters Pub. Zo leuk, je rijdt in the middle of nowhere, komt dan in een dorpje waar niets te doen is behalve dat ze een pub hebben opgezet waar de hele omgeving plus alle toeristen op af komen. Naast de Big Stubby Pub hadden ze ook een gratis dierentuin, en dat was best aardig voor zo'n dorp. Vol vogels, emu's, krokodillen, slangen, teveel om op te noemen. Daarna hebben we de pub bezocht en na de nodige foto's weer de auto in. De volgende stop was het dorpje Daly Waters met alweer een outbackpub. Deze was nog uitbundiger dan de vorige, de pub hing vol met t-shirts, bh's en ondergoed. We besloten van de mainroad af te gaan en een kleine detour te maken. Een heerlijke rustige weg met meestal maar een rijstrook. We eindigden de dag in Goanna Creek, een prachtige gratis kampeerplek op een heuvel. Een fantastisch uitzicht over het dal en de bushfires die in de verte woeden. Op de plek zelf had zeer recent ook een vuur gewoed, want de grond was pikzwart. De rest van de dag gerelaxt, de hangmat opgehangen, genoten van de prachtige zonsondergang enz enz! Pat en ik lagen al in de tent toen Bjorn opmerkte dat de wortels van een van de bomen aan het smeulen waren, maar we dachten dat het wel goed zo komen,te lui om de tent uit te komen haha!

De volgende ochtend werden we wakker met een brandlucht en toen bleek dat de boom ondertussen in brand stond. Snel de hangmat eraf gehaald en de tent stond er ook niet ver van af dus ik besloot het meteen af te breken. Ik was nog niet bezig of jawel, de boom ging onderuit. Tijd om verder te rijden!

Dag 5 was de dag dat we alweer bij een grensovergang kwamen. De tijd in the Northern Territory was kort maar krachtig, het is tijd voor Queensland! Onderweg naar Mount Isa kwamen we langs een mega bushfire en na het dorp was de weg prachtig! We eindigden de dag bij alweer een fantastische gratis kampeerplek, Corella Dam. Een groot meer, veel wind en koud 's avonds! Maar dat kon de pret niet drukken, mooi mooi!

De volgende dag was een kort dagje, we reden zo'n 200 km, want de heren gaan vandaag lamsbeen braden in het vuur met verse kruiden, jummie! De kruiden kregen we van een vrouw uit het dorpje Cloncurry, wat een aardige mensen toch hier! Vandaag geen freecamping, maar zelf een mooi plekje gevonden langs de weg. De heren druk met vuur maken en het vlees braden, ik lekker yoga oefeningen doen in het zonnetje. 's Avonds uitmuntend gegeten op een plek in the middle of nowhere, wat is het leven toch mooi!

De dag erop voornamelijk gereden en een dag later waren we alweer in de buurt van de oostkust. We besloten niet meteen naar Cairns te rijden, wat het oorspronkelijke idee was, maar om noordelijker te gaan en het tropisch regenwoud te bezoeken.

De volgende dag begon niet best. Bjorn had vergeten de swag op het dak te binden (een swag is een soort tent) dus die waren we kwijt. De swag was van Pat en kost zo'n 400 dollar, dus de stemming was behoorlijk bedrukt. Dit betekent ook dat we vanaf nu met z'n drieen in de tent slapen, gezellig haha! Na een tijdje werd de sfeer weer beter en hadden we een prachtige rit. Na maanden in droge omgeving te hebben doorgebracht veranderde het landschap ineens in groen en tropisch, prachtig! De rit naar het leuke dorp Atherton was net alsof we door de Alpen reden, nouja, zonder de palmbomen dan! Bij een boer verse groenten en fruit gekocht, dus uiteindelijk toch een goeie dag!

De volgende ochtend om 9 uur stipt waren we bij Coffeeworks waar Pat en ik voor 19 dollar p.p. koffie gingen proeven. Je kon 21 soorten proeven, 4 theesoorten, chocolade en 3 likeurs. Bijna 2 uur later stond ik stijf van de caffeine, maar het was het geld meer dan waard! Daarna weer een prachtige rit tot we bij de kust kwamen. We hadden een camping strak aan de zee, dus snel een duik voor het eerst aan de oostkust, heerlijk!  De bedoeling was om de volgende ochtend de zonsopgang te bekijken, maar het begon 's nachts te regenen en de ochtend was bewolkt. Regen.. ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voot het laatst heb gezien..

En toen was het zover, Daintree National Park! Een prachtig regenwoud waar het ook de hele dag regende haha! De hele dag hebben we de highlights bezocht, van mooie stranden tot wandelingen in het regenwoud. We hebben bij Cape Tribulation overnacht en de volgende dag zijn we de populaire Bloomfield Track gaan rijden. Alweer een fantastisch 4WD track door het regenwoud, met lange creekcrossings, stijl de berg op en af, de auto werd behoorlijk op de proef gesteld. Nog even de Bloomfield Falls bezocht en op naar Lion's Den hotel/pub. De camping daar was zo relaxt dat we besloten te blijven. De rest van de dag gezwommen in de rivier, naar leguanen gekeken, wat gepoold, yoga oefeningen gedaan, biertje erbij, fijn!

Toen was het tijd om de regenwouden achter ons te laten en naar Port Douglas te rijden. Port Douglas betekende het einde van de roadtrip, Pat kreeg een baan als kitesurf instructeur en toen moest ik gaan nadenken wat  mijn volgende move zou zijn. Bjorn besloot een dag of drie later om naar Cairns te gaan. Ik vond het wel even relaxt om te blijven dus ik rommelde fijn wat aan. Port Douglas heeft een prachtig strand, Four Mile Beach, en een klein maar gezellige dorpskern met winkels en restaurants. De eerste dagen vulde ik met rondwandelen, aan het strand liggen, aan mijn blog werken en lekker rustig aan doen. Tegen de tijd dat ik aan het kijken was voor accomodatie in Cairns, besloot ik een kite surf les te proberen. En toen was ik verkocht! In de 3 weken die volgden ging ik elke dag naar het strand, volgende nog een paar lessen bij Pat en maar oefenen met kitesurfen, zo gaaf! Ook ontzettend veel leuke mensen ontmoet op het strand, de kitesurf community is super sociaal. Iedereen komt even een praatje met je maken, helpt je kite te lanceren en te landen, geeft je tips enz enz. In die periode hebben we ook nog een week op een huis gepast aan het strand, dat was zo heerlijk na al die maanden kamperen! Na die week kon Pat blijven en een kamer huren en toen ben ik naar een hostel gegaan waar ik mijn tijd voornamelijk doorbracht met mede kite surf junkies en een groepje Italianen. Wat een heerlijke tijd was dit, elke dag op het strand rondhangen en wachten tot de wind sterk genoeg is om te kitesurfen haha! Helaas komt aan alles een einde en het vooruitzicht van een week zonder genoeg wind om te kite surfen was voor mij het teken om naar Cairns te gaan. Ik ben daar nu sinds een paar dagen, maar ik mis Port Douglas elke dag. Ik mis de vrienden die ik daar heb gemaakt, ik mis het kite surfen en ik mis Pat. We hebben samen gereist sinds Broome en het is gek als je na zo'n intensieve periode ineens weer alleen bent, maar dat is het leven als je rondreist! To be continued!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janneke:
    17 september 2012
    Wauw! Lieke, wat een fantastische tijd heb je daar, super dat je zo geniet! Kom je nog wel terug? Zit nu een paar daagjes in NY, wat een superstad! Kan helaas niet slapen, heb megajetlag! Maar ja, it's the city that never sleeps! Veel plezier nog, liefs janneke
  2. Janneke:
  3. David:
    17 september 2012
    Leuk weer eens wat te horen! En mega veel foto's deze keer.. Zo te zien kon je het wel goed vinden met Pat..? ;) Good busy!!

Groet'n,

der Bruder
  4. Janny Baas:
    17 september 2012
    Wat weer een schitterende foto's! Goede keus om te gaan reizen, geniet ervan! groetjes,
    Janny.
  5. Jan en Geja:
    17 september 2012
    Konden onze foto's zijn. Heb heimwee. Geniet zolang je kan.
    Giga mooi.
  6. Anna:
    18 september 2012
    Ha levensgenieter!! Wat fantastisch om dat allemaal mee te maken. Blijf je voorlopig nog reizen of heb je wel plannen om weer naar de lage landen te komen?
    Mijn oudste dochter is sinds een tijdje Colombia, ook helemaal gek van kitesurfen, ze vond het ook echt verslavend!
    Anna
  7. Lieke:
    19 september 2012
    He broer,

Goed gezien ;)!
    En de foto's waren van de vorige roadtrip, ik heb net de foto's van Darwin naar Port Douglas erop gezet.

Goed goan!
  8. Agnes:
    23 september 2012
    Mooi hoor!!! Jij kan niet meer in Nederland wennen:)
  9. Benno:
    28 september 2012
    Goed dat je zoveel foto's maakt een je verhalen opschrijft, want je maakt me toch wat mee...
    ;-)