Gibb River Road in de Kimberly, Kununurra, Wyndham, 3-daagse kanotrip en Darwin

13 juli 2012 - Kimberley - Gibb River Road, Australië

De beroemde Gibb River Road.. wat een avontuur!! Deze 660 km lange weg gaat dwars door de Kimberly, een regio van West Australie die 3x zo groot is als Engeland en eigenlijk een groot Nationaal Park is. Als je deze weg wilt berijden heb je een 4WD auto nodig en die hadden we! De weg zelf is niet super ruig, de meeste stukken waren prima te doen, maar een gewone auto overleefd deze weg niet. Het leukste van het rijden was als we een kreek moesten oversteken, dat was altijd super!

Deze tot nu toe hoogtepunt van mijn reis door Australie maakte ik met Pat en Kess. Pat is een Ier die al jaren in Australie woont en hij is de eigenaar van de auto. Kess is een gast uit Engeland en een voormalig kok. Pat geniet ook erg van koken dus je begrijpt dat ik niets te klagen had!

Het grootste deel van de Gibb River Road hebben we in 7 dagen gezien. Door omstandigheden moesten we de Gibb na deze 7 dagen verlaten om er later weer terug te komen, maar dat komt zo. In die 7 dagen hebben we Windjana National Park, Tunnel Creek, Lennard Gorge, Bells Gorge, Galvan Gorge en Manning River Gorge bezocht. Heel wat kloven dus! Alle gorges waren fantastisch, de meeste hadden ook watervallen en dat is ook niet verkeerd. Windjana Gorge is de enige plek waar we zoetwaterkrokodillen hebben gezien, maar dat weerhield er ons niet van om een duik te nemen in het water, stoer als we zijn! In Tunnel Creek hebben we door de megagrot gelopen, in het donker en door het water, dat was best geinig. De meeste toffe ervaring was in Lennard Gorge, het wandelpad liep naar een lookout en het leek onmogelijk bij de watervallen te komen. Maar Kess gaf niet op, we gingen van het pad of, klommen naar beneden en kwamen bij de watervallen. Niemand was daar, we hadden het helemaal voor ons alleen, wat een paradijs! Galvan Gorge was ook een klein paradijsje, die we 's ochtends vroeg voor ons alleen hadden om eens fijn een douche te nemen onder de waterval. Als we niet bij de gorges waren dan waren we onder andere druk met dit soort zaken: de soms pittige weg bedwingen met de 4WD (Pat reed meestal zelf maar af en toe mocht ik ook eens rijden maar dat was soms ook niet makkelijk want hij was nogal nerveus als het om zijn auto ging haha), verschillende kreken oversteken met de auto, kleine mankementjes verhelpen aan de auto (tot 2x toe hadden we een vriendelijke aussie nodig om de accu weer aan de praat te krijgen), toffe kampeerplekken zoeken langs de weg, wandelen, vuur maken, koken in het vuur, elke avond weer de meest prachtige sterrenhemel bewonderen en nog meer van dit soort heerlijke bezigheden!!

Maar aan alle vrolijkheid kwam abrupt een einde toen Pat ergens bereik had met zn telefoon en hij een telefoontje kreeg. Bleek dat een vriend van hem een paar dagen daarvoor was overleden. Hij was aan het surfen en werd aangevallen door een great white shark (mensenhaai). Na de shock besloot Pat een vlucht te boeken naar Perth om bij de begrafenis te zijn. De vlucht vertrok de volgende ochtend, dus dat betekende dat we de rest van de Gibb achter ons lieten en zo snel mogelijk naar Kununurra reden. Kess en ik bleven achter met de auto en moesten onszelf 4 dagen vermaken in Kununurra en omgeving. Dat bleek best lastig want er was niet veel te doen. Het leukste was dat Andy ook in het dorp was, dus zijn we met hem een 4WD track gaan rijden richting Wyndham. Halverwege de track hebben we gekampeerd op een prachtige kampeerplek, waar we vlak bij het water sliepen waar ook zoutwaterkrokodillen rondhangen (zoutwaterkrokodillen zijn zeer gevaarlijk, dus dat was een spannende ervaring!). Wyndham hebben we de volgende dag bezocht, maar dat was helaas niet noemenswaardig. Verder hebben Kess en ik Mirima National Park bezocht, middenin het dorp, wat klein maar zeker mooi was.

Toen Pat was terug gekeerd uit Perth zijn we terug gereden naar de Gibb River Road. Het plan was om Emma Gorge en het grote El Questro Park nog te bezoeken. Emma Gorge was ook erg mooi en de volgende dag was El Questro aan de beurt. Helaas hebben we praktisch niets ervan gezien, want nadat we terug kwamen van Amalia Gorge (wat niet bijzonder was) kregen de heren de auto niet meer aan de praat. Deze keer konden ze het niet verhelpen, dus werd de auto terug gesleept naar Kununurra. Er konden maar 2 mensen mee met de sleepwagen, dus Kess bleef achter om te liften. De auto was uiteindelijk vrij makkelijk te repareren, maar Kess kwam maar niet terug. Uiteindelijk zijn we 's avonds helemaal terug gereden, maar we zagen hem nergens. Ondertussen begon ik toch vrij nerveus te worden maar toen we bijna weer terug waren en weer bereik hadden, kregen we een sms van hem binnen. Hij had een lift gekregen en wachtte op ons in het dorp, pffff...

Het volgende op het programma was een 3-daagse kanotrip op de rivier Ord. Het startpunt was Lake Argyl en we eindigden weer in Kununurra. In 3 dagen peddelden we 55 km, dus mijn spieren werden behoorlijk op de proef gesteld. Maar het was prachtig, er waren een paar sightseeings onderweg dus af en toe klommen we even uit de kano. Een familie uit Darwin deed dezelfde trip, dus we waren niet helemaal alleen op de rivier. Elke avond hadden we een fijne kampeerplek, lekker koken maar vroeg naar bed want de hele dag peddelen is behoorlijk intens!

Eenmaal terug zijn we meteen uit Kununurra vertrokken, Kess en ik waren helemaal klaar met dit dorp! De familie had ons wat tips gegeven voor onze reis naar Darwin en nodigden ons uit bij hun te komen eten. Highlights onderweg waren Edith Springs en Robin Falls. Bij de laatste niet zozeer de waterval maar de meest fantastische kampeerplek die je maar kan verzinnen en het was nog gratis ook! Litchfield National Park was ons ook aangeraden en dat was zeker mooi. Het was een klein park, dus we hadden maar een dag nodig om de highlights te zien.

En voor we het doorhadden waren we alweer in Darwin! Terug in de beschaafde wereld... We waren allemaal niet zo happy om hier te zijn. De stad viel wat tegen en wat een drukte ineens weer. We hadden heimwee naar onze prachtige en rustige kampeerplekken. Maar tja, Kess moest hier het vliegtuig pakken dus waren we genoodzaakt om even te blijven. We zijn naar het museum geweest, we zijn weer eens ouderwets uitgegaan op zaterdagavond waar we onze nieuwe reisgenoot hebben ontmoet; Bjorn de viking, we hebben de 'beroemde' Mindil Market bezocht waar zo'n beetje heel Darwin voor uit loopt en we hebben een fantastische 'roast dinner' gegeten bij de familie die we hadden ontmoet bij het kanoen. En wat een keet hadden die, de golfbaan begon na de achtertuin, buitenzwembad, outside lounge area, we keken onze ogen uit haha!

Meer kan ik niet melden over Darwin, het is zeker niet een stad om naar terug te keren. Maandag 6 augustus zeer vroeg namen we afscheid van Kess op het vliegveld, pikten onze nieuwe reisgenoot op en hoppa, roadtrip nummer whatever kan van start gaan! Van Darwin naar Cairns aan de oostkust, zo'n 2400 km! Meer hierover in mijn volgende reisverhaal!

1. Annelies:
    21 augustus 2012
    Hey Lieke!

Wat tof allemaal joh! Ik ben zo blij dat je het daar zo naar je zin hebt ^^ Geniet lekker verder ;)

xxx
  2. Annemie:
    21 augustus 2012
    Supertof om allemaal te lezen Liekster!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Top! Kus Mie
  3. Mirella Tempelman:
    23 augustus 2012
    Hey lieke, leuk om te lezen en zien dat het zo goed met je gaat!! Wat maak je een hoop mee zo he. Toppie!! Liefs en knuffel
  4. Benno:
    24 augustus 2012
    Bijzonder hoor, wat je allemaal meemaakt. Ook het contrast van geen bereik (natuur / kamperen) en wel bereik (de "andere" wereld). Het geeft ook maar aan: geniet zoveel mogelijk van de fijne bijzondere momenten!
    Maar dat lukt je aardig zo te lezen...
    Liefs!