Melbourne, mijn laatste paar weken in Australie..

14 januari 2013 - Melbourne, Australië

Het laatste verhaal op mijn blog over Australie! Ondertussen ben ik alweer een week in Nederland. Raar hoor, geen zon en warmte, wel veel vrienden en familie! Ik ben druk aan het wennen, maar nog veel met mijn hoofd in Australie. En dan denk ik zeker veel aan Melbourne, waar ik de laatste paar weken van mijn reis heb doorgebracht. Melbourne, wat mij bertreft de leukste stad van Oz en wat ook een beetje als thuis is gaan voelen...

14 januari landde ik 's avonds laat vanuit Tasmanie weer in Melbourne. Toch wel een beetje opgewonden om weer terug te zijn in deze heerlijke stad! Want wat heb ik er zin in! Nog maar iets meer dan 5 weken te gaan in dit fijne land en nog zoveel te doen! De hoofdingredienten zijn de Australian Open (grandslam tennistoernooi), de vele markten afstruinen, salsa, kitesurfen en oude vrienden weer ontmoeten. Ook had ik me tot doel gesteld om niet meer in een hostel te slapen. Ik ben na een jaar backpacken wel toe aan wat privacy, dus mijn plan was om er voor te zorgen dat ik bij vrienden/vriendinnen kon logeren. En dat is gelukt! Mijn eerste 4 nachten heb ik bij Kaaj, Tom en hun huismaten op de bank gelegen. Kaaj en Tom zijn een engels stel die ik in Tasmanie leerde kennen en die me meteen uitnodigden om de eerste nachten bij hun te crashen. De volgende 4,5 week heb ik bij Berenice en roomies doorgebracht. Bere ken ik nog van onze roadtrip van Perth naar Broome aan de westkust. En de laatste week sliep ik in het luxe huis van Sophie en co, waar ik mijn eigen kamer en badkamer had, luxe!! Sophie heb ik meer dan een jaar geleden leren kennen in Java (Indonesie) en we hebben elkaar weer ontmoet in Melbourne.

Anyway, de eerste ochtend in Melbourne ben ik meteen naar een ticketoffice gerend om kaartjes te kopen voor de Australian Open. Ik loop al meer dan een jaar te roepen dat ik deze Open op de tribune zit. Ik heb lekker uitgepakt en Rod Laver Arena tickets gekocht voor de middag én avond. De Rod Laver Arena is de grootste arena op het toernooi waar de belangrijkste wedstrijden worden gespeeld. Met de kaartjes veilig opgeborgen ben ik de tram ingesprongen. Op naar de Ozzie Open!! En wat een evenement! Ik heb van de ochtend tot laat in de avond wedstrijd na wedstrijd zitten kijken, een maat uit Tasmanie ontmoet en nog wat meer tennis gekeken. Wat een sfeer, fantastisch! Ik heb onder andere Robin Haase, Andy Murray, Bernard Tomic en Rodger Federer in actie gezien. Het leukste was als een Australische speler aan zet was, de Australische fans maken er zo'n feest van!

Helaas ben ik niet vaker naar de Australian Open gegaan. Hoe verder in het toernooi, hoe duurder de kaartjes werden. Maar ik heb veel van de wedstrijden op Federation Square gekeken wat eigenlijk net zo leuk was. Ondertussen was ik naar Bere's onderkomen verhuisd waar ik de eerste week een eigen kamer had en later gezellig een bed deelde met Berenice. Bere had helaas geen werk meer, maar dat betekende wel dat we veel tijd hadden om samen door te brengen. En dat was natuurlijk erg gezellig! We hebben veel naar tennis gekeken, salsa gedanst, naar het strand gegaan en veel livemuziek opgezocht.

Ondertussen had ik Pat ook weer ontmoet. Hij heeft weer een baan als kitesurf instructeur en woont in St Kilda, een Melbournse wijk aan het strand. Hij bood aan dat ik zijn oude kitesurf spullen kon kopen voor een mooi prijsje en na wat bedenktijd heb ik het gedaan. Ik ben dus nu de trotse eigenaar van mijn eigen kitesurf gear woehoe! Uiteraard was ik na die aankoop bijna elke dag in St Kilda. Was er te weinig wind, dan ging ik lekker zonnebaden en was er genoeg wind dan waagde ik me met alle andere 100.000 kitesurfers in het water. Ik heb nog nooit zo'n druk kitesurfstrand gezien...

Eind januari was Sophie ook in Melbourne aangekomen. Het klikte weer als vanouds, dus we brachten veel tijd samen door. Ook Marleen zag ik weer regelmatig en het is toch wel weer fijn om af en toe Nederlands te praten. Toen Berenice naar Tasmanie vertrok ben ik de laatste week naar Sophie's huis gegaan. Een fantastisch huis, maar ver weg van het centrum en het strand. Met bus en tram deed ik er anderhalf uur over om in St Kilda te komen. Maar het was het waard, ik was zo blij met al die gastvrijheid!

Zo vliegen de weken wel voorbij en voordat ik het doorhad was het alweer tijd om naar huis te gaan. De laatste week stond in het teken van kitesurfen, maar helaas waren de weersomstandigheden mij niet gunstig gezind. Hierdoor had ik wel de mogelijkheid nog even intensief van Pat's gezelschap te mogen genieten, want hij is toch wel mijn beste ozziemaatje na al dat reizen samen! Mijn laatste avond heeft Sophie me uit eten genomen in Chin Chin, waar ik denk ik het lekkerst heb gegeten van heel mijn reis. Marleen kwam ons later nog vergezellen op de dansvloer en zo had ik een hollands afscheid in Australie.

Wat een fantastisch jaar heb ik gehad! Reizen is toch het mooiste wat er is.. De ervaring, het land, de mensen, het was allemaal zo te gek! Iedereen bedankt voor de interesse in mijn blog. Ik vond het altijd erg leuk om jullie reacties te lezen. Tot snel!

x Lieke

1. Soof:
    6 maart 2013
    Liekie! Van uit onze stek in Bali! Een berg liefs!
    Wherever you may lay your hat is your home! Kroketse daar! Selamat;) !