Meer East Coast! Brisbane, Gold Coast, Byron Bay en een surfroadtrip naar Sydney!

28 oktober 2012 - Noosa Heads, Australië

Vanuit Noosa reed ik met Pat naar Brisbane, waar we twee dagen over deden. Onderweg een beetje gesurft in Maroochydore en naar de film gegaan en de volgende ochtend waren we alweer in Brisbane. Pat zette me af bij Debra en Michael, vrienden van mijn tante uit Mexico. Ik kan in hun huis verblijven zolang ik in Brisbane ben. En wat een huis! Zwembad, lounge area, een superdeluxe kamer met eigen badkamer, heaven! Debra heeft een zoon van mijn leeftijd die, uiteraard, al lang uit huis is en ze vond het heerlijk om weer eens voor iemand te zorgen. Ze verwende me met heerlijk eten, wijn, uitstapjes, en wat meer. Fantastisch!

Ik ben vijf nachten in Brisbane gebleven waar ik elke dag met de ferry naar het centrum ging om de stad te verkennen, twee keer ben gaan salsadansen, met Debra een trip naar Manly heb gemaakt, Pat en Matt weer heb ontmoet en samen naar een muziekevenement gegaan en meer interesasante bezigheden in deze best leuke stad!

Pat was weer terug in Brisbane om Sebastian weer te ontmoeten en samen met hem richting Byron Bay te rijden. Er was nog een plekje vrij in de auto, dus ben ik met de heren meegegaan. We vertrokken op 3 november en de eerste stop was attractiepark Whitewater World. Dat kostte zo'n 60 dollar, klein park, maar ach ja, het is weer eens wat anders. De dag erop hebben we doorgebracht in Surfers Paradise, de beroemde partytown aan de Gold Coast. Daarna was het tijd om de kust even te verlaten en het mooie binnenland in te rijden. Nimbin was de bestemming, de wiethoofdstad van Australie. Voordat we daar waren zijn we eerst even naar Mount Warning gegaan om wat te wandelen in de rainforest, wat een prachtige omgeving! Nimbin viel een beetje tegen na alle enthousiaste verhalen, ik verwachtte een relaxt dorpje vol met hippies die open liefde verkondigen enzo, maar de sfeer was een beetje vreemd. Vage types die je op straat aanspreken of je drugs wil kopen en dat soort toestanden. Anyway, onze kampeerplaats bij het hostel was fantastisch, dus het was zeker waard om een nachtje te blijven. Het kleine centrum hadden we snel gezien dus hebben we de rest van de dag bowls gespeeld, een soort jeu de boules, lachen!

Voordat we in Byron Bay arriveerden zijn we eerst nog naar een nationaal park gereden waar we voor het eerst een waterval zagen zonder water...hmmm. Dat was niet wat.

Byron Bay was heerlijk! Ik begrijp waarom iedereen zo enthousiast is over dit prachtige kustplaatsje, waar men voornamelijk 'druk' is met surfen. We zijn ongeveer 10 dagen gebleven. We kampeerden op een kampeerplaats bij een uberrelaxt hostel met een fijne hippievibe. We vulden onze tijd met koffie drinken, lange strandwandelingen maken, vroeg opstaan en de zonsopgang bekijken op het strand, de eclips meemaken, leuke mensen ontmoeten, yoga, meditatie, leren hoe te overleven in the bush, biertjes drinken in de brouwerij naast het hostel, luisteren naar livemuziek, onze spullen drogen nadat de tent tot twee keer toe de zware regen niet aankon en alles, maar dan ook alles, nat was :( en het allerbelangrijkste..... surfen! Sebastiaan en ik hebben een paar keer een surfboard gehuurd met z'n tweeen en geprobeerd 'prosurfer' Pat eronder te surfen. Je moet gewoon surfen in Byron Bay, dat is de reden waarom iedereen hier is! Ik moet zeggen dat ik af en toe een goed momentje had, maar kitesurfen is toch makkelijker haha!

Hoe relaxt Byron Bay ook is, na tien dagen begon ik na te denken om een advertentie online te zetten om verder te reizen. Maar dat was niet nodig, Pat wilde richting Sydney om zijn ouders te ontmoeten, dus vroeg hij of we weer meewilden. Sebastiaan ging niet mee, dus gingen we op zoek naar een nieuwe reismaat. Die vonden we niet, dus was het Pat en ik. Het plan is om alle goede surfplekken aan te doen voor we in Sydney aankomen dus het wordt een echte surfroadtrip!

We vertrokken 16 november en 11 dagen later waren we in Sydney. We hebben 4 dagen doorgebracht in Yamba en Angourie, waar de condities voor surfen en kitesurfen optimaal waren. Mijn beste surf tot nu was in Yamba, yeah! En het surfersplekje in Angourie is zo mooi, maar helaas alleen voor gevorderden. Daarna hebben we een stop gemaakt in het prachtige Red Rock en meer surf in Arrawarra. Toen was het tijd om de kust even achter ons te laten en een stukje van de Waterfall Way te rijden, volgens de reisgids het mooiste stukje van New South Wales. En het was een fantastische rit! Ineens waan je je in de Alpen met de bergen, het groene gras, de koeien en de schattige huisjes. Het charmante dorp Bellingen was een verademing, heerlijk! Toch was het de volgende dag weer tijd om terug naar de kust te gaan voor meer surf in Cresent Head. Daarna stond Old Bar op het programma, een van de beste plekken om te kitesurfen. Die middag wilde de auto niet meer starten, dus waren we genoodzaakt om een auto te huren zolang de garage gesloten was, want jawel, het was weekend... Hoe vervelend het ook was, als we toch ergens moeten stranden dan is dit geen slechte plek! De windcondities waren perfect, dus hebben we drie middagen gekitesurft. En ik rockte als een malle, eindelijk heb ik het gevoel te pakken en gaat het goed! Vier dagen later was de auto gefixt en konden we weer verder. We hebben een detour gemaakt over de 'Lakes Way' die langs prachtige meren ging. De laatste dag hebben we een stop gemaakt in Seal Rocks, alweer een pareltje! En toen was het een lange en hectische rit naar Sydney, waar Pat me afzette voor mijn hostel in het drukke centrum. Vanaf hier gaan we weer onze eigen weg. Na meer dan tien dagen relaxen is het even slikken om in een wereldstad te zijn. Weer alleen en ik moet weer op zoek naar nieuwe reismaten. Ik vond het toch wel fijn om weer met Pat te reizen, ondertussen kennen we elkaar door en door en is hij toch mijn beste mate hier in Australie. Ik ben benieuwd of we elkaar nog gaan zien voordat ik Australie verlaat.. To be continued!

1. Janneke:
    5 januari 2013
    Hoi lieke, nogmaals een heel gelukkig nieuwjaar!heerlijk om te lezen hoe fijn je hethebt, lekker relaxen en surfen, what a life..!
  2. Anneke & Sicco:
    Hoi Lieke,
    Vanuit NL nog een heel fijn 2013 gewenst van ons,
    en een goede trip verder!
    Anneke & Sicco
  3. Janny Baas:
    5 januari 2013
    Hoi Lieke, leuk weer wat van je te horen. Ik wens je een heel goed 2013! Al een idee wanneer je Australie gaat verlaten? Groetjes en een goede tijd daar verder!
  4. Tony:
    6 januari 2013
    hoi Lieke,
    nog een heel goed 2013 gewenst en ik hoop dat je nog een paar leuke laatste weken in Australië hebt voordat je weer deze kant opkomt!!
  5. David:
    14 januari 2013
    Heyo! Ik keek net ff en zag dat je nieuwe foto's had geplaatst.. gaaf!

Hopelijk is het in Melbourne (daar ben je nu toch?) wat minder heet als in Tasmanië?

Cheerios!
  6. Lieke:
    16 januari 2013
    Heho broer! Het is vandaag zo'n 26 graden in Melbourne, maar morgen wordt het alweer zo'n 38 graden! Pfew! :)