Broome en Derby

30 juni 2012 - Broome, Australië

30 juni was de dag dat ik afscheid nam van de franse meiden en mijn intrek nam in de duinen van Cable Beach. Twee dagen vantevoren heb ik Andy weer ontmoet, een gast die ik ken van het hostel in Perth. Hij bood aan dat ik in zijn tent kon slapen in de duinen, in plaats van goud geld te betalen voor een bed in een hostel. Uiteraard kon ik hier geen nee tegen zeggen, dus zo geschiedde. En wat was dat een goeie beslissing, ik heb nog nooit zo'n mooie kampeerplek gehad! Cable Beach schijnt een van de mooiste stranden van Australie te zijn. Elke avond een prachtige zonsondergang, het geluid van de zee, de prachtige duinen waar de tent mooi verstopt was voor de rangers.. en dat alles voor noppes, terwijl er mensen zijn die enorm veel geld betalen voor een resort vlak bij het strand, losers haha! Uiteraard waren we niet de enige backpackers die hier sliepen, de duinen zaten er vol mee. Elke avond ontmoetten we elkaar op het gras vlak bij het strand, soms aten we samen, elke avond werd er muziek gemaakt, als iemand alcohol had werd het gedeeld, kortom, een superfijne community was ontstaan!

Al met al heb ik ongeveer 10 dagen in de duinen gewoond met Andy. Andy heeft net als ik geen auto, hij wil heel Australie rondreizen d.m.v. liften, dus was ik genoodzaakt om dat ook te doen in Broome. Je kan een bus pakken naar het centrum, maar dat kost 7 dollar heen en terug, of je loopt anderhalf uur. Het is verbazingwekkend makkelijk om een lift te krijgen, we hebben nooit meer dan een paar minuten hoeven te wachten, en we hebben de meest vriendelijke mensen ontmoet. Kortom, een prima ervaring!

We hebben onze dagen gevuld met het bezoeken van de markten, shoppen in het centrum, bier proeven bij Matso Brewery, op zoek naar nieuwe havaianas flipflops (mijn oude hebben het helaas begeven na jaren trouwe dienst..), gratis internetten en elektronica opladen in de bibliotheek, elke dag een ijsje kopen bij macdonalds voor 30 cent, relaxen in de duinen, mijn tan bijwerken op het strand, samen met honderden andere toeristen op zoek naar Dinosauriers voetafdrukken bij Gantheaume Point, rondhangen met Jason en Jess (Jason was een van de mensen die Andy een lift had gegeven en ze hebben uiteindelijk 3 weken met elkaar rondgereisd), enorm gefeest bij de full moon party op het strand van Cable Beach, het prachtige fenomeen 'Staircase to the moon' twee keer bekeken ( 3 dagen per maand met volle maan en enorm lage getijde lijkt het net alsof je een trap naar de maan ziet, erg gaaf!), socializen met de andere 'dunepackers' en ga zo maar door, alweer een fantastische tijd!

Ondertussen had ik via een advertentie op internet Pat leren kennen, een Ierse gast die op zoek was naar reisvriendjes richting Darwin. Na de eerste ontmoeting waren we het er over eens dat we samen wilden reizen, alleen moest hij nog een andere persoon vinden. Hij heeft een 4WD en die slurpt behoorlijk wat benzine, dus een extra persoon om de kosten te delen is niet verkeerd! Hij wilde 2 1/2 week later vertrekken, dus genoeg tijd voor mij om te relaxen in Broome. Ook wel een lekker gevoel om te weten wanneer je vertrekt, erg ok! Een paar dagen later kreeg ik bericht dat hij iemand had gevonden en het plan was om elkaar even te ontmoeten, om te kijken of het klikt. So far so good!

Andy had ondertussen het plan opgevat om naar Derby te gaan. Op 12 juli was het Mowanjum Festival, het grootste Aboriginal Festival in West Australie waar niet Abo's ook welkom zijn. Hij belde naar de organisatie om te vragen of ze vrijwilligers nodig habben. Dat hadden ze niet, ze hadden wel een betaalde baan voor een jongen en meisje, namelijk de toiletten bijhouden :). Andy vroeg of ik zin had om mee te gaan. Waarom niet?? Een beetje werken, het festival bezoeken, niet slecht! Het plan was om twee dagen voor het festival naar Derby te liften, Andy blijft daar of reist verder en ik zou weer terug gaan naar Broome. Hoe ik dat ging doen dat was nog niet duidelijk, maar dat zou ik dan wel zien. 10 juli zijn we naar Derby gelift, zo'n 220 km noordelijk van Broome, en het ging weer supermakkelijk. Eenmaal in Derby zijn we informatie gaan inwinnen bij de tourist information en eind van de dag zijn we naar de racecourts gelift waar die avond 2 gratis films werden vertoond in de openlucht. 50 meter verder hebben we de tent opgezet naast een baobabboom, erg idyllisch!

De volgende ochtend zijn we naar een Art Gallery gegaan met erg mooie Aboriginal kunst. Verder hebben we een beetje door het dorp gewandeld, maar voornamelijk gerelaxt want het was een superhete dag. Ik had geen bereik met mijn telefoon, dus ik stuurde Pat een bericht met de telefoon van Andy. Hij belde meteen want hij probeerde me al 2 dagen te bereiken. Door omstandigheden wilde hij Broome zo snel mogelijk verlaten en hij vroeg of ik het ok vond dat hij en Kess naar Derby zouden komen en dat we vanuit hier met de roadtrip zouden beginnen. Op zich geen probleem, alleen was ik nog niet in het museum geweest en had ik de memorial nog niet bezocht voor de slachtoffers van de aanslag op Broome. Pat beloofde naar het museum te gaan om wat boekjes voor me te kopen over de aanslag en hij zou mijn nieuwe havaianas flipflops ophalen, die in bestelling waren bij een surfwinkel. Na zijn belletje zijn Andy en ik naar de Mowanjum community gelift. Daar gesproken met de manager van het festival, alvast wat schoonmaakwerkzaamheden verricht en gegeten met een groep Aboriginal's van een ander deel van de Kimberly die speciaal waren gekomen voor het festival.

De volgende dag geholpen met het opzetten van het festivalterrein en vanaf 2 uur begonnen de mensen langzaamaan binnen te druppelen. Vanaf die tijd waren er een aantal workshops maar de meeste mensen kwamen rond 6 uur, wanneer de traditionele dansen begonnen. Een aantal bekende gezichten weer gezien, elk half uur even het toilet in om te kijken of alles nog netjes was, beetje rommel opruimen, en voor de rest genieten van het festival, niet slecht!

The day after het festivalterrein opgeruimd en toen kwamen de jongens me alweer oppikken. Ik verliet Derby met 300 dollar in cash, woehoe! Wat een geld voor een beetje de toiletten in de gaten houden haha! En toen was het alweer tijd voor een roadtrip naar Darwin! We gaan de beroemde Gibb River Road berijden, een 4WD weg dwars door de Kimberly, een van de mooiste natuurparken van Australie. En nog meer van dat soort gave avonturen, maar dat komt een andere keer!

1. David:
    4 augustus 2012
    Yozus! Mooi verhaal weer!

Alleen volg ik het ff niet helemaal: ik kreeg de email-alert van deze post op 4 aug. in m'n inbox, terwijl er hierboven bij de datum 30 juni staat. Das bijna 5 weken geleden.. En ik begreep gister dat je ondertussen alweer terug was van de 4WD trip, que pasa? :P

Grtz,

Breur
  2. Lizette:
    5 augustus 2012
    Hoi Lieke,

Ik heb genoten van je reisverslag en je foto's!

Groetjes, Lizette