Kuta en Bukit Peninsula

5 december 2011 - Kuta, Indonesië

Zo, als een blok geslapen na die twee busdagen en korte nachten, heerlijk! En wat een fijne homestay hebben we gevonden, echt een oase van rust in het chaotische Kuta! We hebben 's ochtends lekker rustig aangedaan en hebben pas begin van de middag onze oase verlaten. Nog geen 100 meter verder en de rust werd bruut verstoord door de vele moto's, opdringerige verkopers en luide toeristen. Als je ons gangetje uitloopt kom je of op het strand uit of op Legian street. In deze straat is in 2002 een nachtclub opgeblazen waar meer dan 200 doden vielen. Als je via ons steegje hier uit komt kijk je recht tegen de gedenkplaats aan, heftig! Via deze drukke straat zijn we naar het strand gelopen. Het strand in Kuta is lekker lang en breed, dus genoeg ruimte. Eerst even lekker gezwommen en toen wilden de dames toch al wel surfen. Ik vond het helemaal prima, dus hebben we op het strand 3 boards gehuurd. Sophie en Denice kregen 'les' van een paar jongens en ik ging maar eens kijken of ik het nog kon. Dat viel een beetje tegen! Ik had een surfboard gekregen voor de iets gevorderde surfer, wat ik trouwens pas achteraf doorhad. De golven breken vlak voor het strand dus je had weinig tijd om op het board te komen. Ook waren er weinig goede golven, dus je moest lang wachten. We hebben iets langer dan een uur gesurfd waarvan ik een paar keer op het board heb gestaan maar er ook meteen weer van af gevallen ben haha! Daarna nog lekker op het strand gezeten en de zonsondergang bekeken. Eind van de avond zijn Sophie en ik nog even uitgeweest, wat een show! We zijn af en toe gewoon even op straat stil blijven staan en met open mond van verbazing de disco's ingekeken. Alleen maar hele jonge jongens en meisjes! De jongens zijn bijna allemaal te gespierd voor hun leeftijd en lopen zonder shirt. De meisjes hebben al bijna helemaal niets aan en dat loopt de hele avond tegen elkaar op te rijden, bizar! De bewakers bij de disco's lopen rond met enorme geweren en stroomstootwapens. Ik weet niet of dit een gevolg is van de aanslagen of dat de jongens elkaar ook nog eens elke avond in elkaar slaan... nou ja, je kijkt je ogen uit in ieder geval! We hadden afgesproken drie disco's in te gaan en we hebben ons erdoorheen geslagen, jawel! Wat een poppenkast :-)

De volgende ochtend voelde ik me niet zo lekker. Pas laat naar het strand gegaan waar de dames alweer aan het bijkomen waren van een surfles. Ik ben lekker op een stoeltje bij de beachboys gaan zitten en heb de surfprestaties van Sophie en Denice op de voet gevolgd. Ik heb heel even geprobeerd te surfen, maar mijn maag vond dat toch niet zo'n strak plan. Dus dan maar weer gewoon lekker relaxen! 's Avonds met Denice en Armanda (nederlands meisje die een stukje met ons mee gaat reizen naar Ubud) een drankje gedaan in Surfer's Bar. Dat was wel gezellig! Een livebandje en niet al teveel gekke Australiers!

De volgende ochtend gingen we met twee beachboys met de auto naar Bukit Peninsula. Als ze geen surfles geven dan zijn ze wel chauffeurs/tourguide, het maakt niet uit zolang er maar geld in het laatje komt!  Eerst zijn we naar Pura Luhur Ulu Watu gegaan, een hindoetempel aan zee. De tempel was niet interessant, maar de apen die er rondhangen wel! Ze pikken alles van je af: slippers, zonnebrillen, tassen, horloges, sieraden en je krijgt het alleen terug als je ze fruit geeft. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we geen problemen. Het mooiste daar waren de kliffen, prachtig! De volgende stop was Ulu Watu Beach, de surfingspot van zuid Bali. Wauw, wauw! Als je daar wilt surfen moet je toch echt wel wat kunnen, want die golven zijn hoog! Supergaaf om te kijken wat de pro's allemaal kunnen! Hier hebben we geluncht en toen zijn we weer teruggegaan naar Kuta. Daar hebben we onze tassen opgehaald bij de homestay en nog even naar het strand gegaan. Na zonsondergang weer de auto in, nu ook met Armanda en op naar Ubud! Daar snel een goedkope homestay gevonden waar we met zijn vieren een kamer delen. Afscheid genomen van onze beachboys en nog even wat gegeten. Wat is Ubud leuk en rustig... we zijn er allemaal blij mee!

1. Lonneke:
    10 december 2011
    Hoi lieke,
    Zo super om al je verhalen te lezen en op de hoogte gehouden te.worden.Blij telezen dat je je het maar je zin hebt. Ik vind het zelf ook wel heel.speciaal en leul dat je op jakarta ben geweest omdat opa daar ook is geweest! Heel veel plezier nog en we zien elkaar volgend jaar weer! X
  2. Joke Bronsvoort:
    11 december 2011
    Hallo Lieke,
    Het enthousiasme is te proeven uit jouw reisverhaal. Fijn dat je zo geniet. En zo te zien is de omgeving het meer dan waard om te bezoeken!
    Geniet er nog een paar maanden van. Vanaf Coda.
    Groetjes,

Joke
  3. David:
    11 december 2011
    Hey zus, ziet er weer goed uit (toffe pics)! Veel plezier gewenst komende tijd (craaazy)!!

Greetz David