Bandung

24 november 2011 - Bandung, Indonesië

Vandaag lekker treinen, ik heb er zin in! 11 uur ging de trein naar Bandung. Na mijn ervaring in de ekonomi trein toch maar een eerste klas kaartje gekocht. Dan heb je airco en een gegarandeerde zitplaats. Achteraf was dat toch niet zo handig, want ik was al verkouden en 3 uur in de airco zitten maakt dat niet veel beter. Maar de rit was geweldig! Het eerste stuk was nog druk bevolkt: piepkleine huisjes strak naast de rails. Wat later werd het groener, bergen en prachtige plateau rijstvelden! Eenmaal aangekomen moest ik even wachten op Neza, het nichtje van Ayi. Zij had aangeboden me op te halen en een hotel te zoeken. Alle hotels waren nogal duur en het werd al laat, dus bood Neza aan dat ik bij haar kon blijven slapen. Helemaal super natuurlijk! Samen een hapje gegeten en toen maar gaan slapen want zij moest de volgende dag gewoon werken.

De volgende dag lekker uitgeslapen en Neza een berichtje gestuurd dat ik klaar was om te vertrekken. Ze had een telefoon voor me achtergelaten zodat ik haar kon bellen en smsen, wat een service! Neza woont een stukje buiten het centrum, dus ze belde een moto voor mij die me kwam oppikken. Eerst heb ik wat ontbeten en daarna ben ik op zoek gegaan naar goedkope hotels. Dat lukte niet echt, dus ben ik maar wat factory outlets ingegaan. Bandung is bekend om zijn kledingfabrieken. Hier worden alle merken nagemaakt, maar wel van goede kwaliteit. In het weekend komen hier horden mensen naar toe om de kleding in te slaan. Ook vanuit Maleisie, Singapore en weet ik waar nog meer vandaan. Gelukkig is het vrijdag vandaag en heb ik de outlets zo'n beetje voor mezelf, lekker rustig! Neza kwam me na het werk oppikken en toen zijn we nog naar een hotel gegaan waar ze nog wat korting voor me heeft kunnen regelen. 's Avonds samen met haar en een vriendin gegeten en op tijd naar bed.

Neza kwam me vroeg ophalen want vandaag is het vulkaandag, Tangkuban Perahu. Het was ongeveer een uurtje rijden en het was weer een mooie rit. De omgeving van Bandung is echt mooi! Bij de krater was het erg druk, veel locals maar bijna geen toeristen. Sowieso heb ik nog bijna geen toerist in Bandung gezien, geen 'witte' in ieder geval :-). Ik ben dus ook best een bezienswaardigheid, mensen staren me de hele tijd aan en willen met me op de foto haha! Flink gewandeld rond de krater, daar was het lekker rustig. Een paar uurtjes later waren we weer op weg terug richting Bandung. Neza had van alles verzonnen om te vermaken tot de remmen van haar auto blokkeerden. Eerst kwam er een monteur kijken, maar hij kon de auto niet ter plekke fixen. De auto werd naar de garage gebracht en wij zijn met het openbaar vervoer terug gegaan. 's Avonds kwam Neza me met haar scooter ophalen om naar een van de shoppingmalls te gaan. Daar met een aantal vrienden van haar gegeten. Zij konden goed engels dus dat was gezellig. Daarna zijn we nog naar een bar gegaan om wat te drinken. Maar ondertussen was mijn verkoudheid verergerd dus ben ik op tijd weer terug gegaan naar mijn hotel.

De volgende dag had Neza een relaxdagje gepland. Ze kwam me om 11 uur ophalen om naar de kapper te gaan. Heerlijk! Eerst werd mijn haar gewassen, daarna kreeg ik een mintcreme in mijn haar, uitgebreide hoofdmassage en daarna waren mijn schouders, rug en armen aan de beurt. Toen werd er nog gescrub en toen kwam de kapper pas, fantastisch! Daarna kwam weer iemand anders die dik een kwartier mijn haar heeft gefohnd en gestyld. Het zag er echt super uit en dit alles voor maar een tientje, ik ben er gek mee! Snel even geluncht en toen moesten we door naar Anklung. Anklung is een muziekinstrument gemaakt van bamboe. Dit was een voorstelling van anderhalf uur met traditionele muziek, poppenspel (wayang), dans etc. Op het laatst kreeg iedereen een Anklung en gingen we samen muziek maken. Het was een beetje cheesy, maar stiekem toch erg leuk! 's Avonds heb ik Neza maar eens een vrije avond gegeven en ben ik lekker alleen gaan eten. Nog gezellig een skyperondje gedaan en weer op tijd naar bed, want ik ben nog steeds niet helemaal in orde.

Vandaag was het weer een gewone werkdag voor Neza, dus moest ik me overdag alleen vermaken. Ik heb de dag een beetje gevuld met outlets, shoppingmalls en dat soort dingen. Eindelijk een zomerjurkje gekocht na 3 maanden :-)! Na haar werk kwam Neza me vergezellen in een leuk koffiehuisje in de straat van mijn hotel. Daarna hebben we een vriendin van haar opgehaald en zijn we nog langs een aantal bezienswaardigheden gereden. Ook hebben we nog een kaartje voor de trein gekocht, want morgen ga ik alweer naar Yogyakarta. Ik werd getrakteerd op pizza in een restaurant met een geweldig uitzicht over de stad. Daar nog leuk gekletst en ondertussen werden vrienden in Yogyakarta en Bali/Lombok gebeld en gemaild om me te helpen met accomodatie en dergelijke. Ze doen allemaal zoveel moeite voor me, erg lief! Het word saai, maar alweer op tijd naar bed haha! Eerst maar eens opknappen en Neza en co zijn niet echt partypeople, dus dat komt goed uit! Ik moet het maar wat inhalen in Bali ;-)....

1. Lizette:
    2 december 2011
    Lieke, ik had wel een foto van je nieuwe coup verwacht!
    In Nederland heeft Sint alweer cadeautjes gebracht.

Groetjes Lizette
  2. Rob:
    4 december 2011
    Hoi Schatje , leuk je weer te volgen , prachtig land he , by the way heb je mijn sms,je ontvangen ben je ook weer op de hoogte van mij !!
    Geniet ervan en verheug me op je vlg bericht !
    Liefs Rob
  3. Janny Baas:
    4 december 2011
    Hoi Lieke,
    Wat weer een leuke verhalen! Ik hoop dat je weer wat bent opgeknapt, zodat je weer volop kunt genieten!