Jakarta (Indonesie!!)

20 november 2011 - Jakarta, Indonesië

Hop, twee vluchten verder en je bent alweer in een ander land! Eerst samen met Johanna in twee uur naar Kuala Lumpur gevlogen in Maleisie. Daar afscheid genomen en gewacht op mijn vlucht naar Jakarta. Ondertussen brak er een enorme storm uit, leuk om naar te kijken maar niet zo leuk omdat je weet dat je weer de lucht in moet.. Het eerste stuk was een beetje spannend, maar uiteindelijk twee uur later weer veilig geland in Jakarta! Ik ben alweer in Indonesie! Het laatste deel van mijn reis.. Als eerste moest ik een visum kopen en niet veel later stond ik alweer buiten. Ik besloot de bus te pakken naar Gambir station en vanuit daar een taxi te pakken naar het hostel dat ik had gevonden op internet. Normaal doet de bus er ongeveer een uur over, maar door de enorme drukte op de weg was ik pas 2 1/2 uur later bij het station. Maar wat gaaf om zo'n megastad 's avonds te zien! Toen ik eenmaal met de taxi bij het hostel aankwam was het alweer 22.00 uur geweest en was ik er wel weer klaar mee. Alleen... ze zaten vol! Maar wat een lieve mensen! Ik werd binnen op een comfy bank geinstalleerd, kreeg een flesje water en ze bestelden eten voor me. Ik mocht die avond op de bank slapen en de volgende nachten was er wel weer een dormbed beschikbaar. Uiteindelijk had ik geluk, ze hadden toch nog een bed over dus alles kwam toch weer goed. Wat een fantastisch hostel! Ze zijn pas 3 weken open en zo enthousiast! Als je ooit naar Jakarta gaat, moet je zeker hier naar toe gaan. Check de site: http://jakarta-backpackers-hostel.com/. Nog even gepoold met de eigenaren en naar bed. Ik was kapot!

Niet zo heel lekker geslapen, ik moest weer even wennen een kamer te delen met andere mensen. Eenmaal beneden werd er een ontbijtje voor me gemaakt en tegen de tijd dat ik zover was om er op uit te gaan was het alweer 13.00 uur. Ik besloot de omgeving van het hostel eens te verkennen en heb de hele middag wat rondgelopen. Mooie maskers gezien bij een antiekmarktje! 's Avonds met twee Australische meiden wat gegeten en het Indonesische voetbalteam aangemoedigd. Zo leuk, overal op straat zaten mensen aan de buis gekluisterd en we werden overal uitgenodigd om erbij te komen zitten. Schijnbaar komen hier niet zoveel toeristen, de wedstrijd werd even vergeten en we werden aangestaard en er werden foto's gemaakt, hilariteit alom! Indonesie verloor uiteindelijk met penalty's van Maleisie, de aartsrivaal. Jammer, maar wat een leuke avond!

De volgende ochtend was ik wat frisser en besloot naar Kota te gaan, het oude stadscentrum met veel nederlandse architectuur. Om niet vast te staan in het verkeer, besloot ik de trein te pakken. Dat kostte maar 10 cent en dat heb ik geweten! De trein kwam er aan, ik liep er rustig naar toe maar voordat ik in kon stappen ging de trein alweer! Ik werd letterlijk naar binnen getrokken en daar stond ik, schouder aan schouder met weet ik hoeveel mensen. De wagons waren helemaal volgepropt met mensen. Gelukkig duurde het maar 15 minuten, dus het was goed te doen. Eenmaal in Kota heb ik wat rondgelopen en wat gedronken in Batavia cafe. Dat was een must volgens de Lonely Planet en de eigenaren van mijn hostel. En inderdaad, wat een prachtig cafe! Zelfs het toilet was subliem! Op het plein werd ik ook nog twee keer geinterviewd door schoolmeisjes die hun engels moeten oefenen, erg schattig! Daarna heb ik een fiets gehuurd en heb ik, met gevaar voor mijn leven, me in het verkeer gestort! Wat een belevenis! Eerst ben ik naar de haven gefietst, waar mannen druk aan het laden en lossen waren. Voordat ik het wist was ik het gesprek van de dag. Een witte dame, op een roze fiets met een roze hoed haha! Daarna ben ik langs het maritiem museum, de vismarkt en een nederlandse ophaalbrug gefietst. Tegen die tijd was ik behoorlijk moe en heb ik de fiets weer teruggebracht. De trein terug was weer lachen. Het was nog drukker dan de heenweg en toen ik me er eenmaal had uitgewerkt zag ik dat de mensen zelfs op het dak zaten. Jammer genoeg had ik geen tijd om hiervan een foto te maken, want voordat ik mijn camera uit de tas had was de trein alweer vertrokken.

De volgende dag besloot ik de enorme shoppingmalls te vereren met een bezoek. De taxi zette me af bij Plaza Indonesia. Mijn hemel, gigantisch! Etage na etage vol met luxewinkels, restaurants en wat nog meer. Ik heb zelfs nog een Amerikaans kindsterretje gezien die handtekeningen uitdeelde bij het Hardrock cafe, Greyson Chance. Nog nooit van gehoord, maar de Indonesische meisjes stonden massaal in de rij en toen hij zich even liet zien... wat een gegil haha! Helemaal bovenin was een bioscoop en omdat ik al een beetje gek werd van al die winkels besloot ik een film te gaan kijken. Het kostte maar ongeveer 1,5 euro dus dat leek me wel wat. Twee uur later stond ik buiten en heb ik wat geluncht in de enorme foodcourt. Ik had nog wat tijd over dus ben ik naar Grand Plaza gelopen, tegenover Plaza Indonesia. Deze shoppingmall was nog groter en na een tijdje verdwaasd te hebben rondgelopen vond ik het tijd om weer eens te gaan. Het duurde een eeuwigheid voor ik terug was. Het verkeer hier is echt een verschrikking! 's Avonds was er een enorme storm en nadat het eindelijk droog was ben ik nog maar een keer naar de film gegaan. Deze bios was vlakbij het hostel, dus waarom niet dacht ik?? Wat friet, zoute popcorn en een cola. Topavond! :-) Daarna nog wat gesocialized bij het hostel, want morgen ga ik alweer verder! To be continued!

1. Rob:
    27 november 2011
    Hoi meisje , wat ben ik blij dat ik weer wat van je lees , heeft best wel lang geduurd, maar je bent erweer !
    Geniet ervan ,
    Liefs , Rob
  2. Tony:
    Hoi Liek,
    wat grappig om te lezen wat je in Jakarta hebt meegemaakt!
    Gisteravond toevallig naar een documentaire gekeken die zich afspeelt in Jakarta!
    Jouw verhaal was heel herkenbaar ;die overvolle treinen en drukte overal!
    Ben benieuwd naar je volgende blog,
    groetjes Tony
  3. David:
    28 november 2011
    It's oooooan!! Laatste deel alweer vd reis?? Gaat snel zeg..

Tour ze in Indonesië!

Ajozef,

David

Btw, ben nu bezig met je laptop maar het probleem is denk ik een trage processor en te weinig geheugen ;) Aan het tweede is evt. nog wel wat te doen, hebben we het nog wel eens over als je weet terug bent.
  4. Anna:
    Lieke,

Ben weer helemaal bij, al je berichten gelezen en foto's gezien, echt mooi...
    Je lijkt Floortje Dessing wel, je kunt zo aan de slag bij zo'n reisprogramma!
    Op You tube, het tuben (en andere bezigheden..)bij Vang Vieng bekeken, dáár gaan al die jongelui dus naar toe. Kan het me wel voorstellen, hééél gezellig!
    Het gemak waarmee jij je contacten legt, om jaloers op te worden.
    Ik wens je nog een hele fijne tijd en nog heel veel nieuwe, spannende en mooie ervaringen toe.

Anna

(Net als heel veel andere collega's ontslag bij CODA, ík mag nog blijven tot 01-01-2013).
  5. Roelie:
    30 november 2011
    Hallo Lieke
    Sinds lange tijd je blog weer eens even bezocht, wat maak je veel mee!! En je bent alweer aan je laatste deel bezig. Nog heel veel plezier en net als Anna moet ik vertrekken: voor mij sluiten de CODA deuren echter pas op 1-1-2014.
    Groetjes en geniet ze.
    Roelie