Thailand en Laos (Pak Beng en Luang Prabang)

27 september 2011 - Bangkok, Thailand

Maandag 26 september was helaas de dag dat ik Canada moest verlaten. Ik verliet Vancouver in de  stromende regen, het maakte me nog droeviger dan ik al was.. Aan de andere kant een mooie dag om te vertrekken en ik ben ondertussen ook wel heel benieuwd naar Laos. Eerst vloog ik naar Guangzhou, China, een vlucht van 13 uur. Ik zat aan het raam met nog 2 mensen naast me, dus ik heb me niet zo vrij kunnen bewegen. In Guangzhou moest ik een paar uur wachten voor mijn vlucht naar Bangkok. Die vlucht duurde maar 2 uur, dus dat was gelukkig snel voorbij. In Bangkok richting de skytrain gelopen en daar in gesprek geraakt met Kim, Megan en Jeremy. We gingen allemaal richting dezelfde wijk, 2 hadden een reservering bij een guesthouse. Ik besloot om mijn plan aan te houden en naar het HI-hostel te lopen. Ik had alleen een adres en na een aantal keer vragen kwam ik er eindelijk aan. Bleek dat de receptie gesloten was, terwijl op internet stond dat er 24 uurs receptie was. Gelukkig kwamen Kim en de anderen er aan lopen, want ik had het even niet meer. Ik zweette als een otter, was al meer dan 26 uur wakker en kon nauwelijks nog een kant op. Ik ben met ze meegelopen naar een enorm fijn guesthouse, Smile Society. Daar meteen mijn bed ingedoken!

De volgende ochtend een lekker ontbijtje gekregen en met Kim en Jeremy op jacht gegaan naar bustickets. Kim en Jeremy wilden allebei naar Phuket, dus gingen we eerst op zoek naar bustickets. Ze wilden liever met de trein, maar die gaat niet naar Phuket. Ik zat ze een beetje te plagen dat ik lekker wel met de trein ging maar dat had ik beter niet kunnen doen! Toen we op het treinstation aankwamen kreeg ik te horen dat er geen treinen naar Chiang Mai reden i.v.m. de overstromingen. Ik kon wel met de nachtbus... Dat was even een domper, want mijn ervaring met de nachttrein in Thailand is erg goed. Ik zat er ook wel een beetje naar uit te kijken, het is vaak hartstikke gezellig in de trein en ik slaap er prima. Maar ja, het is niet anders dus ik heb meteen voor die avond een ticket gekocht. Daarna zijn we naar een enorm winkelcentrum gegaan voor elektronica. Jeremy en ik moesten allebei een adapter kopen en de vrouw van het guesthouse had ons aangeraden daar heen te gaan. Het was HUGE! Zes verdiepingen met winkeltjes en kraampjes vol met prullaria. Erg grappig om te zien! Daar ook maar meteen geluncht en weer teruggegaan naar het guesthouse. Het was ondertussen alweer einde van de middag, wat gegeten daar en afscheid genomen van Jeremy en Kim. Nog even met Sara geskypt (en kleine Lenn nog even mogen aanschouwen.. ahhhh) en toen zwetend met mn backpack naar het treinstation gelopen. Daar werd ik met een auto naar het busstation gebracht. Een paar uur later vertrok mijn bus eindelijk naar Chiang Mai. Het was nogal een toestand, want ik zat eerst in een andere bus met 3 meisjes uit Londen. Kwam er een vrouw naar ons toe dat alle bussen vol zaten en dat we niet mee konden! Even stampij gemaakt, er werden een paar telefoontjes gepleegd en in een keer kwam er een grote groep mensen onze bus in. Bleek dat zij van het treinstation kwamen, ze waren niet op de hoogte van de overstromingen en werden tegen het dubbele tarief naar de bus gebracht. Jammer voor hen, maar we gingen in ieder geval! De busrit was een nachtmerrie, de airco stond zo hoog dat het praktisch vroor in de bus. Er waren geen dekentjes, dus ik heb bijna geen oog dicht gedaan.

Rond half 8 's ochtends kwam ik brak aan in Chiang Mai. Samen met 3 belgen een tuc tuc gescoord en na 'a little bird' gereden. Voor 2 euro had ik daar een bed, niet verkeerd dacht ik zo! Ik heb nog even geprobeerd te slapen wat niet lukte dus ben ik gaan ontbijten. Heerlijk! Een enorme bowl met muesli, yoghurt en heeel veel fruit. Dragonfruit, mango, banaan, watermeloen enz! Plus nog een passionfruit shake... Toen wat gaan rondlopen in het centrum, maar ik was zo moe en had het zo heet dat ik terug ging naar het hostel. In eerste instantie hopeloos verdwaald, mijn richtinggevoel is ook zo slecht, maar tot mijn opluchting heb ik het teruggevonden! Daar even rustig een boekje gelezen en geinformeerd hoe ik het snelst in Laos kan komen. Toen ik me wat beter voelde opnieuw het centrum ingelopen, een aantal tempels bezocht en lekker geluncht! Het eten is ook zo lekker hier, alleen daarom al is het het waard om via Thailand naar Laos te reizen. Bij het hostel de slowboat naar Laos geboekt voor de volgende ochtend, een trip van 3 dagen. Ik wilde eigenlijk de bus pakken, dan ben je met een dag op je bestemming, maar mijn voeten waren zo opgezwollen van het vliegen en de busreizen van de laatste dagen dat ik besloot het even kalm aan te doen. 's Avonds na het eten richting de rivier gelopen om te kijken hoe erg het was met de overstromingen. Een Thai vertelde me die middag dat er geen markten waren omdat alles was ondergelopen. Het zag er inderdaad ook niet goed uit. Vlak bij de rivier waren heel wat straten ondergelopen en ik hoorde dat de restaurants en bars bij de rivier er niet meer waren of zwaar zijn beschadigd. Later hoorde ik ook dat mensen uit hun hostels werden geevacueerd. Allemaal heel vervelend natuurlijk, maar het is verschrikkelijk voor de locals die hun huizen vlak aan de rivier hebben. Daarna had ik afgesproken met Ben en Dan, twee gasten van de nachtbus, om wat biertjes te drinken in de ierse pub en ook meteen maar even mee te doen met de wekelijkse quiz. Erg gezellig, maar na twee biertjes had ik em al hangen, dus snel mijn bedje ingedoken en geslapen als een roos!

De volgende ochtend met een minibusje richting de grens gereden. Het was een erg mooie rit, de natuur hier in Noord-Thailand is prachtig! Onderweg gestopt bij een wonderschone, witte tempel, Wat Rong Khun. Het leek wel een kasteel uit een SF-film! Eind van de middag kwamen we aan in Chiang Khong, waar we sliepen in een heerlijk guesthouse met zwembad!

De volgende ochtend met twee engelse meiden en een nederlandse naar de grens gebracht. Eerst moesten we `uitchecken`in Thailand, met een bootje de rivier over en daar ben je dan in Laos! Visa geregeld a 36 dollar en toen dachten we dat we meteen naar de slowboat werden gebracht. Helaas.. eerst werden we ergens gebracht waar we info kregen over Laos. Daar heb ik wat geld gewisseld en hebben we onze paspoorten afgegeven voor een `exitstempel` van het dorpje voordat je uberhaupt de boot op mag. Toen moesten we bij een ander tentje weer 30 minuten wachten (waar je ook weer van alles kan kopen uiteraard). Toen nog naar een ander tentje en toen eindelijk de boot op! Uiteindelijk vertrokken we 2 uur later dan gepland. Een uurtje of 6 gevaren, mooie omgeving, lekker lunchboxje van het guesthouse, leuke mensen, good times! Veel mensen waren aan het begin van de middag al dronken, maar ach, gezellig was het wel! Tegen de avond kwamen we aan in Pak Beng, met Linda een kamer gedeeld voor nog geen 2 euro! Een van de jongens van de boot had wiet gekocht toen we aankwamen en hij was meteen opgepakt. Zijn vriend helemaal over de toeren, uiteindelijk moest hij 200 dollar betalen om uit de `gevangenis`te komen. Ik had geen medelijden met hem, wat een sukkel! Eerst even een Lao beer gedronken, 600 ml, die voelde ik wel haha! Lekker indian food gegeten in dit kleine dorpje, de garlic naan was lekker!! En op tijd naar bed!

De volgende dag weer de hele dag op de boot, van ongeveer half 10 tot half 6. Was ook weer gezellig, wat gelezen, dagboekje bijgewerkt, eten, drinken, kletsen, zo kom je de dag weer door! En niet te vergeten de mooie omgeving, die jungle hier is echt knettergroen! Mooi mooi! Toen we in Luang Brabang aankwamen zijn we met een hele groep naar een hostel gegaan. Linda en ik besloten een guesthouse te zoeken, de kamers in het hostel zagen er niet uit! Ik heb nu een eigen kamer en badkamer voor ongeveer 5 euro met wifi op de kamer, niet slecht dacht ik zo! Met Linda wat gaan eten en een biertje gedronken. De rest van de groep weer tegengekomen en met ze mee gegaan naar het bowlingcentrum. De kroegen hier gaan schijnbaar al rond 11 uur dicht, alleen de bowling blijft langer open. Daar een paar spares en strikes gegooid, wat biertjes gedronken en weer teruggegaan. Het was ondertussen half 2 `s nachts, mooie tijd om wat mensen in nederland te spreken, alleen deed het internet het niet... Jammer, volgende keer beter!

1. Anke:
    Wauw wauw wauw,
    Ik geniet van je verhalen, heel herkenbaar.
    Geniet ervan!!!!
    Liefs een klein tikkeltje jaloerse Anke van Arcus
  2. David:
    3 oktober 2011
    Mooi verhaal, weer leuk om te lezen!

Ben benieuwd naar de foto's vanuit Laos (en Thailand)..
  3. Lizette:
    Hoi Lieke,
    misschien kom je wel aan door het lekkere eten!
    Na het leuke reisverslag ga ik nu je foto's bekijken.
  4. Annelies:
    Hey Lieke!

Leuke verhalen joh! Ben ook benieuwd naar je foto's. Veel plezier!!!
    xx
  5. Marianne:
    4 oktober 2011
    Ha Lieke, het leest als een trein, reis ik ook een beetje mee op het droge haha.
    groetjes
  6. Femke:
    6 oktober 2011
    ha wijfie

hoe is het daar in Laos?
    al lao-lao (zelfgestookte sterke drank) geproeft. aanradertje volgens eel haha
    wat zijn je plannen verder daar?
    ga je nog naar het noorden?

hou ons op de hoogte meisie!

liefs, fem en eel