Siem Reap, de Angkor tempels en Battambang

1 november 2011 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag even een rustig dagje. Ontbeten met Slavica, mijn blog wat bijgewerkt, geluncht met Slavica en de smalle steegjes in het centrum uitgekamd. Wat is Siem Reap toch leuk, veel leuke kleine boetiekjes, galleries met lokale kunst en prachtige fotoexposities. 's Avonds de zonsondergang bekeken vanaf de rooftop van het guesthouse en voor de verandering eens in mijn eentje gegeten, boekje erbij, best wel weer eens lekker! Weer wat gepoold en op tijd naar bed, want morgen gaat de wekker alweer om 4.30 uur!

De volgende ochtend was ik net op tijd wakker voordat de tuctuc me kwam oppikken. Om 5 uur Slavica opgehaald en op naar de tempels! We zijn bij het water voor Angkor Wat gaan zitten om de zonsopgang te bekijken. Prachtig! Daarna hebben we nog een paar uurtjes in de tempel zelf doorgebracht en toen was het tijd om weer de tuctuc in te gaan. Op naar Banteay Srei, zo'n 16 kilometer verderop. Dit is een Hindu tempel ter ere van Shiva die bekent staat om de mooie stonecarvings. Het was een eindje rijden, maar zeker de moeite waard! Nu we toch al zo'n eind weg waren van de belangrijkste tempels besloten we nog wat verder door te rijden naar Kbal Spean. Hier moesten we een mooie, maar pittige klim maken naar een waterval. We dachten dat hier ook een tempel was, dat was dus niet zo, wel een aantal stonecarvings in het waterbed. Een beetje teleurstellend na 45 minuten klimmen, maar ach, de omgeving was mooi! Weer terug richting de belangrijke tempels, wat ons meer dan een uur kostte. Die tuctucs hier zijn zo langzaam haha! We begonnen met Pre Rup, een klein pyramideachtig complex. Bovenop de torens groeit gras, het lijken net hoofden met haar, erg grappig om te zien! De volgende tempel was niet zo interessant, Banteay Samre. De volgende tempel, Preah Khan, was fantastisch! Groot tempelcomplex met een doolhof van gangen, de stenen hadden prachtige kleuren en de jungle eromheen was ook erg mooi! Ik kreeg allemaal Indiana Jones beelden in mijn hoofd. Helaas konden we niet zo heel lang blijven, want ondertussen was het alweer tijd voor zonsondergang! Op naar Phnom Bakheng! Samen met een heleboel mensen haastten we ons omhoog naar de tempel. Net voor het sloot mochten we met de laatste groep de tempel beklimmen. Dat was erg grappig! De treden zijn zo steil, we leken net vampieren die een muur beklimmen :-)! Helaas waren we te laat, eenmaal boven was de zon net verdwenen. Het uitzicht was wel mooi, dus nog snel even een paar foto's gemaakt voordat we gevraagd werden te vertrekken. 's Avonds weer met een aantal mensen wat gegeten en weer gepoold ( ik word nog eens een professional ;-) ). Ik was nog niet moe, dus ben ik mee gegaan naar Pubstreet. Rond vieren terug, naar de rooftop gegaan met een paar mensen en gekletst totdat de zon alweer opkwam. Ik was al meer dan 25 uur wakker en twee zonsopgangen gezien! Ik kon het net volhouden tot de zon zich liet zien en toen ben ik snel naar bed gegaan.

Kort en slecht geslapen deze ochtend. Zoveel herrie! Ik had maar een paar uurtjes geslapen dus ik was de hele dag niet echt mezelf. Het idee was om vandaag nog een keer naar de tempels te gaan met de fiets, maar daar had ik de kracht niet meer voor. Jammer, maar gisteravond was ook zo gezellig! Ik heb alle tempels gezien die ik wilde zien, dus het is goed zo. Niet veel gedaan deze dag, wel een voetmassage genomen. Erg fijn! 's Avonds nog een keertje gegeten met Slavica en afscheid genomen. Ik had hier zeker nog een paar dagen kunnen blijven, maar het is tijd om weer verder te gaan. Voor iedereen die richting Zuidoost Azie wil gaan, vergeet Siem Reap en de tempels niet, wat is het hier fantastisch!

De volgende ochtend werd ik weer veel te vroeg opgepikt om de boot te pakken naar Battambang. Het eerste stuk gaat over het Tonlé Sap meer, daarna ga je de rivier op. De tocht duurde ongeveer 6 uur en was zeker de moeite waard. De boot is 5x zo duur als de bus, maar een keer niet in de bus zitten is me zeker wat geld waard! Onderweg kwamen we langs een aantal floating villages, dat was erg leuk om te zien. Eenmaal in Battambang met de moto naar een hotel gebracht en meteen een afspraak gemaakt voor eind van de dag om een toertje met de moto te doen. Wat rondgelopen en geluncht. Veel mensen die ik heb gesproken waren nogal enthousiast over dit stadje ,maar ik vond het eigenlijk niet zoveel aan. Crap, ik had beter nog een dagje in Siem Reap kunnen blijven.. Nouja, dan morgen meteen door naar de kust. Om vier uur kwam Sam, mijn motochaufeur me ophalen om naar Phnom Sampeau te gaan, een berg met een tempel erbovenop. We zijn naar boven gelopen en halverwege gestopt bij de Killing Cave. Een belangrijke plek voor pelgrims, maar tijdens de Khmer Rouge werden hier ook vele mensen omgebracht. Helemaal bovenaan gekeken naar de zonsondergang. Voor de zoveelste keer hier in Cambodja, maar het verveelt nog steeds niet! Het was een beetje mistig, maar dat maakte het ook erg mooi. Terug naar beneden en daar gewacht bij een grot vol met vleermuizen. Rond zonsondergang vliegen miljoenen vleermuizen naar buiten om te eten. Dat was gaaf! Eerst zie je 1 of 2 vleermuizen, dan ineens zwermen tegelijk. Het schijnt anderhalf tot twee uur te duren voordat alle vleermuizen buiten zijn. Na een tijdje reden we weer terug naar het stadje. Je zag overal golven van vleermuizen tegen een roodkleurende lucht, prachtig! 's Avonds wat gegeten en maar naar bed gegaan, het was overal superrustig. Ik denk dat het een goede beslissing is om morgen meteen door te gaan naar Sihanoukville..

1. Lonneke:
    10 november 2011
    Hoi lieke,
    Super leuk om zo op de hoogte te blijven van je reis en alle belevenissen! Zo ontzettend stoer dat je dit in je eentje doet! Liefs lonneke
  2. Rob:
    12 november 2011
    Hoi meisje , wat een fantastige belevenis !
    De foto ,s zijn geweldig mooi om te zien word haast jaloers , liefs , je vader Rob
  3. Jan en Geja:
    12 november 2011
    Hoi Lieke,
    Wat een gave reis. Beetje erg jaloers, wij hebben ticket geboekt. vertrekken 3 febr. Heb je nog belangstelling als je terug bent? Mail me dan even.
    Geja
  4. Rob:
    15 november 2011
    Hoi lief meisje , je vader is trots op je ,zoveel mee te maken is fantastisch ! Je moet de hartelijke groeten hebben van Els en Gert ze volgen je ook zie uit naar jou vlgd . berichtje , liefs , Rob