De Rockies!

16 september 2011 - Jasper, Canada

Vanochtend lekker rustig aan gedaan, kopje koffie bij Starbucks, notebookje erbij.. Terwijl Phyllis en Jean, uit Singapore, met de bus naar Vancouver zijn gereden om een auto te huren. Ik ontmoette de twee dames in de bus naar Banff en ze sliepen in hetzelfde hostel. Ze vertelden dat ze een auto wilden huren voor een dag of 3. Ze vroegen of ik mee wilde, dan konden we de kosten splitsen. Daar had ik wel oren naar! Ik had al geinformeerd om met de bus richting Jasper te gaan, maar de bus die daadwerkelijk stops maakt op de prachtige route naar Jasper kost 160 dollar. Een auto huren kost ongeveer 50 dollar per dag, veel goedkoper en gezelliger! Anyway, we hadden rond 13.00 uur afgesproken dus ik had nog even wat tijd om te relaxen. Nog even een rondje Banff gedaan en daar stuitte ik op allemaal mannen op hoge hakken. Bleek dat er een fundraiser gaande was. Het goede doel was dat vrouwen en kinderen met een onveilge thuissituatie een veilig heenkomen kunnen vinden. Ik heb het niet gezien, maar ik ga ervan uit dat de mannen later op de hakken een hardloopwedstrijd moesten rennen, het was in ieder een leuk gezicht! Uiteindelijk P&J ontmoet bij het hostel, spullen in de auto gestopt en gaan! Eerste stop was Lake Moraine, vlakbij Lake Louise. Prachtig meer, omgeven door hoge pieken. En toen kwam het: Icefields Parkway, de weg die dwars door Banff National Park en Jasper NP gaat. Je betaalt 20 dollar per dag om met de auto hieroverheen te rijden, maar dat is het dubbel en dwars waard! Ik denk dat dit het mooiste stuk is wat ik ooit gereden heb, wat gaaf! Je kan gewoon niet doorrijden, om de paar honderd meter heb je weer een prachtig meer, een canyon, een waterval, een gletser, een uitkijkpunt op weer een fantastisch mooie berg, het houdt niet op.. We hebben ons in kunnen houden en alleen gestopt bij Bow Lake, Peyto Lake en Athabasca Falls. We moesten ook wel een beetje doorrijden (230 kilometer lang, Unesco-designated world heritage scenery) om niet al te laat in Jasper aan te komen. Ik heb zelf ook nog een stuk gereden, ook al had ik mijn rijbewijs thuis liggen, maar dit stukje asfalt vraagt erom om op gereden te worden! We kwamen rond half 9 in het hostel aan, een aantal kilometers voor Jasper, in the middle of nowhere. We konden daar niets te eten krijgen, maar gelukkig hadden P&J noodles bij zich, hoera voor Aziaten! Heerlijk geslapen in een dorm met 27 andere vrouwen, huge but comfy! Later meer, want ik zie dat het alweer tijd is om wat te eten!

1. Janny Baas:
    21 september 2011
    Wouw, wat een natuur zeg! Schitterende foto's!
    Goede reis verder!

groetjes,

Janny.
  2. Femke:
    21 september 2011
    WAUW!!!!!!! jammer dat mijn hoofdletters niet groter kunnen!!!!!!
    ben zwaar jaloers op je!
  3. David:
    21 september 2011
    Holy crap, supervette foto's! Je begint de smaak te pakken te krijgen zus