De Rockies part two

17 september 2011 - Jasper, Canada

Deze ochtend nog maar een nachtje gereserveerd in het hostel, want er is genoeg te doen rondom Jasper! Eerst even het stadje ingegaan om te ontbijten. Ik heb alleen gegeten bij een bakkertje, want Phyllis & Jean vonden het te duur en gingen ergens anders een 'ochtend'burger eten, 2 voor 5 dollar.. Wat een cheapo's die Aziaten, daar ben ik helemaal niets bij haha! Eerste stop van de dag was Maligne Canyon. Alweer prachtig, prachtig! Je kon een korte route lopen en een paar lange. De bedoeling was de korte, maar we waren een beetje verdwaald dus hebben we uiteindelijk bijna 2 uur rondgelopen. De volgende stop op deze route was Medicine Lake. Het waterpeil schommelt hier nogal door ondergrondse holen, soms is al het water gewoon weg! Toen wij er waren was er ook niet veel water, maar toch een mooi plaatje met de omliggende bergen. De laatste stop op deze weg was Maligne Lake, maar voor we er waren zag Jean een moose (amerikaanse eland). Phyllis gooide de auto zo in z'n achteruit (gelukkig zat er geen auto achter ons!). De eland stond ons gewoon aan te staren en deed lekker zn ding. Snel foto's gemaakt en een filmpje (zie facebook). Ondertussen stopten aan alle kanten auto's en kwam iedereen dol enthousiast aangerend om kiekjes te schieten. Tijd om weer te gaan.. Maligne Lake was een beetje een teleurstelling. Er wordt enorm veel reclame gemaakt dat dit een van de mooiste meren van BC is, maar zo prachtig vond ik het niet. Ik moet wel zeggen dat het bewolkt was en ik denk dat als de zon schijnt het er veel mooier uitziet. Weer een beetje rondgelopen en terug gereden naar Jasper. Daar zijn we nog naar Patricia en Pyramid Lake gegaan om het kleine eilandje te bewonderen. Terug naar het hostel en 's avonds een klein pizzaatje gegeten bij Pizza Hut/KFC. De dames vonden de andere eetgelegenheden te duur.. Ach, de pizza smaakte prima! Oja, voor we Jasper inreden zagen we langs de weg een stuk of 6 elks (elanden). Een enorme wegopstopping was het gevolg en ik had mijn camera natuurlijk in het hostel laten liggen :-(

De volgende dag uitgecheckt en weer Icefields Parkway op (wieeeeee!!!) om terug te rijden naar Lake Louise. First stop: Mt Edith Cavell. Een wandeling van ongeveer 20 minuten bracht ons naar de gletser. Mooi, mooi! Phyllis wilde daarna perse terug naar Athabasca Falls omdat iemand tegen haar had gezegd dat ze daar gisteren beren had gezien. P is obsessed om beren te zien (nouja, alles wat wildlife is wil ze zien, zelfs de marmotten) dus wij er weer heen. Helaas geen beren, maar het was niet helemaal een waste of time. Het bleek dat we 2 dagen geleden niet alles hadden gezien. De volgende stop was Columbia Icefield. Ondertussen was de zon verdwenen en begon het een beetje te regenen. Zo dicht als mogelijk voor de gletser geparkeerd en omhoog geploeterd door de harde wind. Eenmaal boven werd ik bijna weggeblazen en ik zag bijna niets meer doordat mn ogen zo aan het tranen waren. Snel een foto gemaakt en terug naar de auto gerend om op te warmen. Ik ben toen weer achter het stuur gekropen om richting de River Crossing te rijden. P ging daar informeren waar we het beste beren konden spotten. We werden een zijweg opgestuurd en ik heb een aantal kilometers langzaam gereden, maar geen grizzly te zien. Weer teruggereden en op naar Mistaya Canyon. Ondertussen regende het best wel hard. Half rennend de route afgelegd om de canyon te zien, maar echt boeiend was het niet dus ben ik snel weer teruggegaan om te schuilen in de auto. Daarna zijn we in een keer doorgereden naar Lake Louise. Ingecheckt en in mijn eentje een lekkere chili gegeten bij het hostel, P&J vonden het weer te duur haha! Ik vond het eigenlijk wel lekker om weer in mn eentje te zijn en besloot direct de volgende dag de bus te pakken naar Kelowna. De planning was om de volgende dag rond Lake Louise te wandelen en terug te rijden naar Banff, maar ik merkte dat het genoeg was geweest. P&J zijn echt superaardig, maar Aziaten blijven toch wel een apart volkje :-). Helaas heb ik hierdoor Lake Louise niet mogen aanschouwen, maar ik heb ondertussen al zoveel meren gezien.. en het scheen opnieuw te gaan regenen de volgende dag en dat wandelt toch niet zo lekker!

's Ochtends afscheid genomen van P&J en naar het busstation gelopen. Ik kon niet ontbijten in het hostel omdat de elektriciteit was uitgevallen. Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum bleek dat daar ook geen stroom was, dus kon ik geen kaartje kopen voor de bus. Ook kon ik geen koffie krijgen (argghh) maar gelukkig had het bakkertje wel een aantal broodjes. Ik mocht wel mee met de bus en mijn kaartje (+koffie!) kocht ik in Golden, de eerste stop. Voordat we in Golden aankwamen reden we dwars door Yoho National Park, alweer een prachtige rit! Ik moest overstappen in Salmon Arms en tegen 18.00 kwam ik in Kelowna aan. Ik kreeg een lift van een vrouw die ook in de bus had gezeten. Zij en haar man dropten me precies voor het hostel, erg fijn, want het greyhound busstation ligt een aantal kilometers buiten het stadje. Het was lekker warm in Kelowna, nog zo'n 20 graden. Dat was wel weer even lekker na een aantal dagen met een graadje of 8 en vorst in de nacht! Diezelfde avond meteen een wijnproeverij geboekt voor de volgende ochtend, hoppa!

1. Gep Verdonk:
    23 september 2011
    Hoi Lieke,

Wat een prachtige verhalen en te gekke foto's
    Ik hoop dat je het zo fijn houdt, voor je zelf maar ook een beetje voor ons . prachtig leesvoer.
    groetjes Gep
  2. Mary Huis in 't Veld:
    24 september 2011
    Hoi Lieke,

Geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet. Ben stiekem een beetje jaloers. Heerlijk lijkt me het om zoveel te kunnen zien en zo intens. Geniet ervan en ik hoop nog veel mooie dingen van je mee te beleven via deze site.