Kelowna en Nelson

20 september 2011 - Kelowna, Canada

Ik werd om 9. 45 opgehaald door Bill van Club Wine Tours. Mooie tijd om te beginnen met proeven ;-)! Samen met een Canadees echtpaar van ongeveer mijn leeftijd gingen we op weg richting de eerste wijnmaker, House of Rose. Eenmaal het stadje uit werd de omgeving steeds mooier. Mooie glooiende heuvels, boomgaarden vol met appels, pruimen, peren etc en uiteraard wijngaarden! Bij House of Rose wit(chardonnay), rood (hotflash), rose, ijswijn en een port geproefd. De laatste 3 waren zeer smakelijk! Ik heb nog nooit ijswijn geproefd, lekker maar erg zoet! De rose was zo lekker, dat ik even twijfelde om een fles te kopen.  Maarja, dit was pas de eerste proeverij en je weet niet wat er nog meer komt.. Wijnmaker Camelot was niet open, dus gingen we door naar The Vibrant Vine. Een leuk, colorful arty plekje. Je kreeg bij binnenkomst een 3D brilletje om de kunst van de zoon van de eigenaar te bekijken, zelfs de flessen zijn arty! De wijnen waren niet echt bijzonder (Chardonnay, Gewurtzraminer, Sauvignon Blanc en Riesling, alle wit). De vrouw werkte er maar voor een paar dagen en wist niet zoveel te vertellen helaas. Op naar Sperling Vineyards! Voor de wijnliefhebbers hierbij de website, http://www.sperlingvineyards.com, want dit is een toppertje! Alles wat ik hier geproefd heb was heerlijk, zelfs de Riesling waar ik normaal niet echt blij van word. Aan het eind van de tour waren we het er alledrie over eens dat dit de beste was. Wijnboer nummer 4 heet Kalala Organic Estate. De eigenaar komt uit India, is pas een jaar of twee open, maar heeft al vele prijzen gewonnen met zijn wijnen. Onder andere Pinot Gris, Cuvee Blanc, Merlot en een Zweigelt geproefd. Volgens mijn medeproever de Canadees was de ijswijn het beste wat hij ooit had geproefd, helaas heb ik dat gemist! Next stop: Little Straw. Eerst lunch uitgekozen, daarna meteen weer door proeven! Leuk gekletst met de man die ons liet proeven. Hij heeft in Nederland gereist en was heel enthousiast verhalen aan het vertellen. De anderen werden een beetje ongeduldig haha! Deze beste meneer had weer heerlijke wijnen! De Sauvignon Blanc en de Old Vines Auxerrois waren zeer smakelijk! Ook heb ik een rode ijswijn geproefd, wat niet zoveel voorkomt. Na de proeverij stond het eten voor ons klaar. Ik had een mediterranean platter gekozen, een bord vol met lekkernijen. Verschillende kazen, ham, olijven, peer, noten, augurk, tapenades, brood, wat een feest.. Na de lunch heb ik een fles Sauvignon Blanc gekocht, eens kijken of ik een mooi plekje in Laos kan vinden om hem soldaat te maken! De laatste winery heette Rollingdale. Hier een witte en drie rode wijnen geproefd. We stonden in no-time weer buiten, de wijnen waren niet echt bijzonder en dame had er ook niet zoveel zin in. Jammer, maar dat kon de pret niet drukken! Dit was een zeer geslaagde middag, Canadezen kunnen prima wijnen maken! Tegen half 4 was ik weer terug in het hostel en ben ik naar het strand gegaan om mijn roes uit te zonnen. Wijn proeven in zes winerys gaat je niet in de koude kleren zitten! Echt tijd om te soezen had ik niet, ik werd tot twee keer toe aangesproken door locals. Canadezen zijn erg chatty! Eentje vroeg zelfs of ik zin had om een balletje heen en weer te gooien haha, het moet niet gekker worden!

De volgende ochtend dikke, vette pannenkoeken gebakken en mijn vitaminepeil wat opgehoogd met de complementary fruit. Uitgecheckt en nog even Kelowna ingelopen. Helaas is het een bewolkte dag. Bijna mijn greyhoundbus gemist naar Nelson, omdat de chauffeur van de stadsbus vergeten was me te vertellen waar ik eruit moest. Gelukkig haalde ik de bus op het nippertje en de volgende 6 uur zat ik naar buiten te staren. De route was niet zo heel bijzonder, groene heuvels met veel (droog) grasland en af en toe een dorpje. Tegen het donker kwam ik aan in Nelson, een leuk klein hippiestadje, mooi gelegen aan de rivier. Ingecheckt in White House Backpacker Lodge., wat een leuk hostel! Wit victoriaans huis met een veranda! Gegeten in Preserved Seed, organic en vegan restaurant, gerund door hippies. Loved the food and the vibe!

De volgende ochtend weer gratis pannenkoeken gebakken. Een gast vertelde over een site waarop mensen een lift aanbieden. Deze sites worden veel gebruikt door locals omdat de afstanden hier zo groot zijn en het openbaar vervoer niet echt goed geregeld is en duur! Er stond een add op van een vrouw die de volgende ochtend naar Vancouver ging rijden, voor 40 dollar kan je mee. Ik heb haar snel gemaild, maar helaas was de auto al vol. Dan moet ik toch weer met de bus a 100 dollar! Anyway, lekker op mijn gemak door Nelson gewandeld. 's Middags heb ik de fiets van het hostel geleend en ben ik naar Pulpit Rock gefietst, aan de andere kant van de rivier. In een half uurtje naar boven geklommen om het mooie uitzicht te bewonderen. Een local vertelde me boven dat hij de afgelopen dagen al 3 beren in de tuin had gezien (hij woont tegenover het beginpunt van de track). Hij raadde me aan als ik weer terug ging om lawaai te maken! Oei! Heelhuids beneden gekomen en weer terug gefietst. 's Avonds mijn bezoek aan Nelson afgesloten bij de Indier. Morgenochtend ga ik alweer terug naar Vancouver....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. David:
    25 september 2011
    Craaazy!! Goed bezig zus. Ik ga ff een weekje relaxen op Kreta, check je blog komende zaterdag wel weer. Greetz!
  2. Annelies:
    25 september 2011
    Hey Lieke!

Geweldig!! Helemaal te gek dat Canada! Vooral die gletsjer is echt heel mooi. Hier is alles redelijk rustig. Ben bezig een nieuw plekje te zoeken in Halesworth, want Wenhaston is toch wel een beetje ver gezien de hechte kliek van werk bijna om de dag uit gaan of zo. Ik mis een hoop.
    Veel plezier!!!