Melbourne!!! (en ook the Mornington Peninsula, Great Ocean Road en the Grampians)

7 maart 2012 - Melbourne, Australië

Dag lieve mensen! Ik ga gewoon weer door met dit blog! In plaats van in Nederland weer een baan en een huis te zoeken heb ik besloten om toch nog wat verder te reizen. Ik ben anderhalve maand terug geweest in Nederland en sinds 4 weken zit ik in Australie. Wat heb ik allemaal gedaan tot nu toe? Niet veel kan ik zeggen haha! Ik ben 7 maart geland in Melbourne en sindsdien ben ik hooked! Wat is Melbourne een geweldige stad! Hierbij een opsomming van mijn avonturen de laatste weken:

Het begon al toen ik aankwam op het vliegveld in Melbourne, er hingen borden dat er gefilmd werd voor Border Security. Argh, ik wil niet op tv! Gelukkig heb ik geen camera's gezien, dus ik denk dat het goed zit. Wel moest ik met meerdere mensen in een rij staan om mijn tassen te laten besnuffelen door een hond. Ik werd er toch wel een beetje nerveus van, maar alles was ok.

Het hostel waar ik al bijna 4 weken zit is helemaal super! Het is gevestigd in een oud klooster en heeft veel charme. Veel mensen die hier verblijven werken in Melbourne, dus het is niet een constant komen en gaan van mensen. Het leuke ervan is dat je elkaar goed leert kennen en dat ik veel onderneem met de mensen van het hostel. De wijk waar ik zit is ook erg leuk. Famous Brunswick Street, Gertrude St en Smith St met zijn vele vintage winkels, pubs, restaurant en kunstgaleries liggen allemaal op loopafstand van het hostel. Er wordt ook nogal wat georganiseerd bij het hostel, zo ging ik elke donderdagavond mee de kroegen onveilig maken en vrijdag stond ik vooraan bij de gratis BBQ :-).

De eerste dagen in Melbourne heb ik voornamelijk doorgebracht aan de rivier de Yarra. Daar was een gratis festival gaande, Moomba. Het festival was op zich niet echt interessant, voornamelijk kermis, maar aan de rivier waren er dagenlang internationale waterski wedstrijden gaande. Erg leuk!

Mijn eerste trip buiten Melbourne was naar de Mornington Peninsula. Hala, een meisje die ik heb leren kennen in Jakarta, woont in Melbourne en vroeg of ik zin had mee te gaan. Samen met nog 2 vriendinnen van haar zijn we er naar toe gereden en hebben we de dag doorgebracht met wijnproeven en aan het strand liggen, heerlijk!

Mijn tweede trip was naar de Great Ocean Road. Samen met nog 3 andere hostelgangers hebben we een auto gehuurd en 2 dagen lang deze mooie weg afgereden. We hebben mooie surfstranden, kleine stranddorpjes, prachtige uitzichten en schattige koala's gezien.

Trip nummer 3 was afgelopen weekend. Samen met Marije, een nederlands meisje die stage loopt bij de universiteit in Melbourne en 3 internationale medestudenten, hebben we een auto gehuurd en zijn we naar het prachtige nationale park de Grampians gereden, zo'n 3 uur rijden vanaf Melbourne. Daar hebben we 2 dagen het natuurschoon bewonderd, ons verdiept in de aboriginal cultuur en fijn gewandeld.

De rest van de tijd heb ik me prima vermaakt in Melbourne. Ik heb vaak met Hala afgesproken, ze liet me elke keer weer andere delen van de stad zien. Zij is zo enthousiast over haar stad en kan er zo leuk over vertellen! Ik bof maar met zo'n leuke local! Verder heb ik ook nog afgesproken met Edel, een engelse, die ik in Laos en Cambodja een paar keer tegen het lijf liep. Zij werkt hier sinds een paar maanden en het was leuk om weer eens bij te kletsen. Ook heb ik nog koffie gedronken met Geja, een oud collega van CODA. Zij is met haar man een half jaar aan het reizen in Australie, wat is de wereld toch klein...

Ook ben ik een paar keer naar St Kilda gegaan, een wijk van Melbourne die aan het strand ligt. Het is geen mooi strand, maar de wijk is leuk en er hangt een gezellig strandsfeertje. Verder heb ik de vele musea en galeries bezocht (bijna alles is gratis, ik hou ervan!), een stadswandeling gemaakt, de vele grafiti kunstwerken bekeken in de smalle steegjes in het centrum, veel salsa gedanst op zondagavond, vaak vers fruit en groente gekocht bij de geweldige en megagrote Queen Victoria Market, twee keer me de ballen uit de broek gelachen tijdens standup comedy, lekker een boekje gelezen in de vele parken in Melbourne, overweldigend geluncht bij een Filipijnse familie, een avond aangeschoven aan de tafel bij de familie van Hala (Libanees) en daar ook weer een feestmaal gehad, de gratis tram gepakt naar het centrum en daar lekker rondstruinen, nog maar eens een gratis festival meegepakt (het multiculti Viva Victoria Festival), lekker ergens een goed kop koffie drinken en mensen kijken, kortom... genieten van al het fijns dat Melbourne te bieden heeft!

Het is hier herfst, maar over het algemeen is het nog zo'n 25 graden en de meeste dagen schijnt de zon uitbundig, dus jullie begrijpen dat ik moeite heb om deze fijne stad te verlaten. Maar het moest er een keer van komen, dus ben ik gisteravond de nachtbus ingestapt en vanochtend vroeg om 6 uur aangekomen in Adelaide. Hier wil ik me gaan orienteren voor een tour in de outback. To be continued!

1. Lonneke:
    Hoi Lieke,
    Hoe is ie? Super om weer je verhalen te lezen! Ik had je nog gesmst op je nieuwe nummer maar ze kunnen niet verstuurd worden met mn telefoon? Heel veel plezier in aidelaide( hoop dat ik het goed heb geschreven) opa is hier ook geweest he! Veel liefs lonneke
  2. Tony:
    hoi Lieke,
    wat ontzettend leuk om weer van je te horen!
    Ik had al begrepen dat je Geja zou ontmoeten, wat grappig is dat toch!
    Je verhaal klinkt alsof je de smaak alweer goed te pakken hebt,lekker temperatuurtje, feesten en leuke mensen ontmoeten!
    ik ga je binnenkort mailen!

groetjes Tony
  3. Janny Baas:
    5 april 2012
    Verrassend dat je weer op reis bent! Zo te lezen heb je het weer prima naar je zin!
    Leuk dat je Geja daar hebt ontmoet. Heb je enig idee hoe lang je deze keer wegblijft?
    Veel plezier en geniet ervan (maar dat zit wel goed denk ik!). Groetjes, Janny.
  4. Lizette:
    He Lieke,

Wat een verrassing om je blog weer te kunnen lezen. Ik begrijp dat je het ontzettend naar je zin hebt. Wat apart dat je met Geja koffie gedronken hebt. Ook leuk dat je mensen van je vorige trip weer ontmoet. Ik wens je veel reisplezier.

Groetjes Lizette
  5. Annelies:
    Hey Lieke!

Mooi dat je het er zo naar je zin hebt. Het klinkt echt super! Heel veel plezier in Adelaid.

Groetjes!
  6. Femke:
    ha liekieliek!
    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in down under! heb al een paar keer geprobeerd je te smsen, maar ook mijn smsjes komen niet aan?!
    Klinkt heerlijk wat je allemaal aan het doen bent en nu de outback in! watch out for the crocs and the snakes eh?!
    Dikke dikke dikke kus, Fem
  7. Jordie:
    5 april 2012
    Oh, ik ben echt mega jaloers! Adelaide is ook heel leuk! Veel plezier!
  8. Lieke:
    6 april 2012
    Hai!

Gek, ik ontvang gewoon smsjes Lonneke en Femke! Ik neem aan dat jullie het landnummer +61 gebruiken en dan de eerste 0 van mijn telefoonnummer weglaten?

x
  9. David:
    6 april 2012
    Hey zus, leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien (zitten mooie bij btw!). Vroeg me nog af of je dit blog uberhaupt nog ging gebruiken ;) Ik hou het vanaf nu weer in de gaten. Veel plezier in Adelaide!

Goed goan!!
  10. Jan en Geja:
    8 april 2012
    He, gaaf, wij zijn Adeleide door en nu in Norseman, aan het einde van de Nullarbor. Misschien ontmoeten we elkaar nog. Gr. Geja
  11. Wilma Kraayenhof:
    12 april 2012
    ha Lieke,

Leuk om je avonturen in Australie te lezen en wat een mooie foto's! Heel apart die rotsen in zee. Lijkt me een hele mooie tocht, die great ocean road, ben jaloers!!!! Tot horens maar weer.

Groetjes,

Wilma
  12. Joyce en Harry:
    16 april 2012
    hoi Lieke

Gefeliciteerd met je verjaardag.

Groeten van Joyce