Adelaide, Barossa Valley en the Indian Pacific Railroad

5 april 2012 - Adelaide, Australië

Wat later dan verwacht zat ik dan eindelijk in de nachtbus naar Adelaide. Het plan was om eerder uit Melbourne te vertrekken en om de trein te pakken, maar de paasvakantie gooide roet in het eten. De enige mogelijkheid was een nachtbus...:S

Zes uur 's ochtends lokale tijd was ik in Adelaide. Naar mijn hostel gelopen en daar nog wat op een bank geslapen totdat ik kon inchecken. Vandaag is het lekker heet, een graadje of 35, dus besloot ik om meteen maar naar het strand te gaan. Eerst lekker vers brood gekocht in the Central Market en toen met de tram naar Glenelg. Glenelg is een buitenwijk van Adelaide, maar het voelt als een apart strandstadje. Ik ben eerst even de pier opgelopen en daar een tijdje gekletst met wat vissers. Eenmaal op het strand af en toe gepraat met een wat oudere man, gezellig hoor, die praatgrage aussie's! De zonsondergang bekeken vanaf de pier en weer terug gegaan naar mijn hostel. 's Avonds nog even het uitgaansleven bekeken en dat was het weer.

De volgende dag was het Goede Vrijdag en in Australie betekent dat alles dicht is.. Adelaide heeft meer dan een miljoen inwoners, maar vandaag leek het wel een spookstad, echt niemand op straat! Ik besloot om maar eens te gaan informeren naar de outback tours, dat is toch de reden waarom ik hier ben. Blijkt dat alle tours die ik interessant vind volgeboekt zijn tot 18 april. Het enige wat ik kan boeken is een 4WD tour voor 10 dagen die me 2000 dollar kost... Hmmm, dat is iets meer dan ik wil uitgeven :S. Of ik blijf tot 18 april in Adelaide en boek een tour de outback in of ik ga door naar Perth en doe de outback een andere keer. Ik denk niet dat ik zolang wil blijven hier, zoveel is hier nou ook niet te doen. Ik ga er maar eens een nachtje over slapen..

De volgende dag heb ik meteen een treinticket geboekt naar Perth. Het was goedkoper om naar Perth te vliegen maar het leek me wel leuk om de treinreis te maken. De trein vertrekt op donderdagavond en zaterdagochtend kom je aan in Perth. Vrijdag overdag maak je twee stops onderweg, dus dan zie je ook nog wat!

Ik had nog een kleine week voordat ik met de trein vertrok naar Perth, dus tijd genoeg om Adelaide eens te bekijken. Wat heb ik allemaal gedaan... ik ben naar de prachtige Art Gallery geweest, elke avond gepoold in het hostel, af en toe een biertje gedronken in een van de pubs/clubs, twee keer in the Botanical Gardens geweest om lekker rond te wandelen en een boekje te lezen in de zon, het Wine Centre bezocht om me wat meer te verdiepen in de australische wijnen, de mooie oude bibliotheek bekeken, uiteraard de gratis BBQ meegepakt bij het hostel en diezelfde avond meegedaan aan de poolcompetition (top 5, laatse vrouw staande :) en dat was het wel weer zo'n beetje.

Ik ben ook nog een dagje wezen wijnproeven in the Barossa Valley. Via de website couchsurfing ben ik in contact gekomen met twee finse meisjes die vanuit Sydney naar Adelaide vlogen om daar een paar dagen door te brengen. Ze vroegen of mensen zin hadden mee te gaan wijnproeven. De meiden hadden een auto gehuurd bij het vliegveld en kwamen mij oppikken. We hebben die dag 4 wineries (Elderton Wines, Yalumba, Maggie Beer en Chateau Tanunda) bezocht en lekker geluncht. Het klikte gelukkig erg goed, dus het was een leuke ervaring!

Donderdagavond was het zover; de treinreis naar Perth! Samen met Sylvain, Alex en Sara zijn we naar het treinstation gebracht. Daar kwamen we erachter dat de trein 3 uur vertraging had... Voordat we de trein inkonden heb ik ook nog Chloe ontmoet, een meisje met wie ik contact heb gehad via couchsurfing. We zaten allemaal bij elkaar in de buurt, dus dat was best gezellig! We vertrokken uiteindelijk pas om 21.30, dus nog even gelezen en toen gaan slapen.

De volgende ochtend om 7.00 uur kwamen de eerste omroepen dus ik was fijn op tijd wakker. Je hebt veel beenruimte en de stoel kan ver naar achteren, dus ik had redelijk geslapen. De hele dag een beetje naar buiten gekeken (rode aarde, een paar struiken en bomen en dat de hele dag door :), gelezen, gekletst, gegeten en muziek luisteren. De eerste stop was in Cook, een dorpje in the middle of nowhere waar 4 mensen wonen. Door de vertraging hadden we maar 15 minuten de tijd om de boel eens te bekijken, dus dat was snel rondrennen tussen de verlaten gebouwen. Tien uur 's avonds waren we pas in Kargoorlie. Normaal kan je hier een trip naar de mijnen maken van een paar uur, maar nu hadden we maar 30 minuten de tijd om wat rond te neuzen. Alles was gesloten, dus zijn we maar even een kroeg ingerend om snel even een biertje te drinken. Niet veel later gingen de lichten weer uit in de trein en was het weer tijd om te slapen.

Weer om 7.00 uur wakker, snel ontbeten en het laatste fruit opgegeten. Je mag geen fruit, groenten en zaden meebrengen naar West Australia. Voordat we in Perth aankwamen moest je alles afgeven. Dat was jammer, want ik had nog behoorlijk wat groenten over uit Adelaide... Maar wat een goed idee om de trein te boeken! Ook al is het uitzicht bijna de hele tijd hetzelfde en waren de stops erg kort, het was zeker een leuke ervaring!

1. Anneke & Sicco:
    21 april 2012
    Hoi nichtje,

Het gaat je daar in Australië goed af, zo te lezen. En je brengt aan de foto's te zien regelmatig wat tijd zwevend in de lucht door, haha, grappige foto's!
    Dank voor je reisverslag + foto's en veel plezier verder!

Groetjes,
    Sicco
  2. David:
    22 april 2012
    Hey zus! Je vermaakt je nog altijd prima zo te lezen, dat zijn de goede berichten :)

Groeten Davide