Perth, Fremantle en Southwest/South roadtrip!

14 april 2012 - Perth, Australië

Perth is leuk! Een relaxte stad met 1,5 miljoen mensen, lekker klimaat en fijne stranden.

Ook in Perth kwam ik weer een bekende tegen, Aline, een frans meisje die ik in Melbourne en Adelaide tegen het lijf liep in het hostel. De eerste dag hebben we samen koffie gedronken en besloten maar meteen een zonsondergang mee te pakken. Volgens de Lonely Planet  moet je naar Cottesloe beach en als LP dat zegt... :) Wij de trein gepakt en inderdaad, een mooi strand en een mooie zonsondergang. Fremantle was maar een paar extra stops verder, dus zijn we daar ook nog even geweest. Fremantle is een heerlijk rustig strandstadje met een fantastische brouwerij. Daar wat rondgelopen en wat gegeten in een foodcourt.

De volgende dag was alweer een prachtige dag, dus hebben Aline en ik maar meteen een ander strand bezocht, City Beach. Prima voor een zondagmiddag! De zee was wel behoorlijk ruig, dus ik ben er maar niet ingegaan. Later op de dag werd iemand met loeiende sirenes weggevoerd, dus misschien maar beter dat ik er niet in ben gegaan. Een paar dagen geleden is er ook iemand overleden door een haaienaanval bij een van de stranden hier... :S

En dan ben je jarig en niemand die het weet... Ik besloot naar Kings Park te gaan en mezelf te trakteren op lunch. Kings Park is groot, 4,06 vierkante kilometer, groter dan Central Park in New York en is de grootste toeristenattractie in West Australie. 's Avonds heb ik pizza gegeten met als enig gezelschap mijn boek... zielig he haha! Gelukkig wilde Aline, Sylvain en wat mensen uit mijn hostel een biertje drinken op mijn verjaardag. We zijn naar the Deen gegaan, waar we een leuke avond hebben gehad. Het was backpackersavond, dus lekker druk, liveband en een dj, dus prima om je verjaardag mee af te sluiten!

En dan salsa... 3x per week gratis salsafeesten in de wijk waarin ik verblijf, Northbridge. Dinsdag-, woensdag- en donderdagavond, wat een feest! En elke avond op een andere plek, dus erg leuk! Ik heb ondertussen al heel wat mensen uit mijn hostel enthousiast gekregen, dus de salsalessen worden druk bezocht. De salsascholen mogen me wel dankbaar zijn haha!

En ook iets heel bijzonders. Op de eerste regenachtige dag ben ik naar de begraafplaats gegaan. De eerste vrouw en dochtertje van mijn opa zijn overleden in Australie, mijn opa heeft de aanval overleefd. Ze waren gevlucht voor de Japanners van Indonesie naar Australie. Ze werden beschoten bij de kust van Broome, het dochtertje is verdwenen in de zee en de vrouw van mijn opa is gewond afgevoerd naar Perth, waar ze later is overleden. Op de militaire begraafplaats van Perth is een aparte begraafplaats voor de mensen die tijdens deze beschieting zijn overleden. Ook is er een herdenkingsplak voor de mensen die nooit zijn gevonden. Inderdaad stond de naam van zijn dochtertje op de herdenkingsplak. De aardige vrouw die daar werkt hielp me om het graf te vinden van zijn eerste vrouw. Ze lag niet begraven op de nederlandse begraafplaats omdat ze later is overleden. Na wat zoeken op de enorme 'gewone' begraafplaats (de vrouw reed me rond met de auto, het is anders echt niet te doen, zo groot...) vonden we haar graf. Dat was toch iets heel bijzonders! Ik denk dat er niemand meer is geweest sinds mijn opa uit Australie is vertrokken, dus het graf zag er niet uit, maar het was er nog! Ik had niet verwacht het graf te vinden, dus ik had niets bij me. Ik kom zeker terug om een bloemetje neer te leggen...

En toen was het wel weer tijd voor een roadtrip! Via couchsurfing heb ik een belgisch meisje leren kennen, Kristel, die mensen zocht om het zuidwesten en het zuiden te bezoeken. We besloten met zijn tweeen een auto te reserveren voor een week en te kijken of er nog meer mensen mee wilden. We vertrokken op maandagochtend en bij de autoverhuurder ontmoette ik onze twee medereizigers, Tanja uit Finland en Baptiste uit Frankrijk. Het is altijd afwachten of het klikt, maar we hebben een superweek gehad! De eerste dag zijn we eerst naar Fremantle gereden. Daar hebben we bier geproefd bij de brouwerij Little Creatures, echt super lekker! Daarna hebben we geluncht en wat rondgelopen en uiteindelijk doorgereden naar Yalgorup National Park. We hebben daar Lake Clifton bezocht, een enorm vredige plek vol met thrombolites. We hadden vlak daarvoor een winery/brewer gezien. Tanja wilde wel rijden, dus besloten we nog een proeverij te doen voordat we doorreden. Uiteindelijk zijn we die dag niet meer verder gegaan. De brouwer, Peter, bood aan dat we bij hem konden slapen. En wat een fantastische avond werd het! We hebben alles geproefd, van bier, wijn, port tot champagne. Peter gaf ons een fles wijn mee en we zijn de zonsondergang gaan bekijken bij het meer. 's Avonds samen gekookt in het enorme huis van Peter, naast de brouwerij, meer wijn en port gedronken en uiteindelijk met een fles champagne in de jaccuzi beland. Wat een topavond! De volgende dag zijn we naar Bunbury en Busselton gegaan, kleine kustplaatsjes, waar niet heel te beleven viel. We eindigden de dag in Dunsborough. De dag erop ging Kristel duiken en zijn wij naar de meest prachtige stranden gereden! Eerst koffie bij Bunker Bay (wauw!), toen naar Cape Naturaliste (Leeuwin National Park) waar we een korte wandeling hebben gemaakt. Daarna doorgereden naar het surfersstrand Yallingup, waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten tot het tijd was om Kristel op te pikken. 's Middags zijn we naar Margaret River gereden waar we twee dagen zijn gebleven. Margaret River is het walhalla voor fijnproevers. Het gebied is volgepakt met wijnboeren, kaasmakers, chocoladefabrieken en veel meer. Die twee dagen hebben we ons volgepropt met wijn, bier, koekjes, kaas, chocolade, koffie en nougat! Wat een paradijs... Met moeite hebben we ons boeltje weer bij elkaar gepakt en zijn wij naar Cape Leeuwin gereden, daar komen de Indian Ocean en de Southern Ocean samen. Overnacht in Augusta en de volgende ochtend doorgereden naar het zuiden, waar we de vele Nationale Parken wilden bezoeken. Helaas regende het de hele dag, maar dat weerhield ons er niet van om een boom van 60 meter te beklimmen in Pemberton. Het is op eigen risico, want er is geen enkele bescherming. Het was toch best spannend, maar goed te doen! Lekker hoor, die adrenaline! De regen wilde maar niet ophouden, dus besloten we in een ruk door te rijden naar Albany. De volgende ochtend regende het helaas nog steeds en dat is enorm jammer, want Albany staat bekend om zijn paradijslijke stranden. We hebben die dag de vele mooie natuurwonders rond de stad bekeken, wat zelfs zonder zonneschijn er prachtig uitzag! (Torndirrup National Park, the Gap, Natural Bridge, blowholes, Stony Hill, Salmon Beachen the old Whaling Station) De volgende dag zijn we nog even naar Ledge Beach gegaan en toen zijn we begonnen aan de terugreis naar Perth, zo'n 500 km verderop. 's Avonds laat terug, samen nog eenmaal gegeten en afscheid genomen van Kristel. Wat een fijn roadtripje was het toch!

Ondertussen ben ik alweer een week terug in Perth en vermaak me prima met de vele stranden, leuke koffietentjes en de leuke mensen die ik hier heb leren kennen. Ik denk dat ik hier nog wel even blijf! Nouja, het weer moet wel goed blijven, want met slecht weer valt er niet veel te beleven hier. Ik hou jullie op de hoogte!

1. Lonneke:
    8 mei 2012
    Hoi Lieke, fantastisch om weer je verhaal te lezen! Ik kreeg gewoon kippevel van stuk van opa en dat je het graf gevonden hebt en dat je bij het gedenkteken bent geweest van Frieda! Zo mooi! Heel erg bedankt voor het doorsturen van foto's ben er erg blij mee!
    Liefs lonneke
  2. David:
    10 mei 2012
    Bijzonder dat je het graf gevonden hebt! Verder viel spass gewünst nog in Perth :)

Greetz David
  3. Benno:
    13 mei 2012
    3 keer in de week salsa? Joh, das meer dan hier! ;-) Dansen ze nog anders daar? Ik zie dat de fun wel gelijk is.
    Allemaal bijzondere ervaringen hoor...
  4. Wouter en Renate:
    16 mei 2012
    Hoi Lieke,
    Alweer veel leuke dingen beleefd zo te lezen.
    Wat een geweldig land is het toch!!
    Veel plezier daar.
  5. Annelies:
    16 mei 2012
    Hey Lieke!

Alles goed daar zo te lezen (en hopelijk nog steeds)! Het klinkt echt allemaal fantastisch joh! Heerlijk al die avonden salsa ;). Je schrijft ook zo leuk, ik waan me gewoon 'down under' waar wél de zon schijnt (hier is het helaas al weken bewolkt/regen en de laatste tijd veel hagel; nu ben je vast extra blij dat je daar zit ^^). Ik kijk uit naar je volgende verhaaltje. Vermaak je en alvast fijn weekend!! xx
  6. Lieke:
    21 mei 2012
    @ Benno: de salsa is niet veel anders, wel vinden de aussie mannen het erg leuk de vrouw meerdere keren te dippen (buigen), dat vind mijn rug niet altijd even leuk haha!
    @ Annelies: lekker he, zoveel salsa! Ik hoop dat het weer snel beter wordt!
    @ Iedereen: bedankt voor jullie reacties op wat voor forum dan ook, het doet me goed af en toe wat van het thuisfront te horen!