Lombok

2 januari 2012 - Kuta Lombok, Indonesië

Ik ben op tijd opgestaan om de public ferry naar Lombok te pakken. Er is geen bepaalde tijd wanneer de boot vertrekt, als de boot vol is gaat ie, eerder niet. Ik had geluk toen ik aankwam, alle kaartjes waren verkocht, maar omdat ik alleen was mocht ik toch nog mee. Dat scheelde weer wachten! Na mij kwamen ook nog meerdere locals die aan de schipper betaalden, het bootje was ondertussen propvol, maar volgens mij is veiligheid hier niet zo’n issue.
Mijn aankomst in Lombok begon meteen goed. Toen de boot aankwam kwam er een man de boot op die mijn tas pakte en naar het strand bracht. Of ik hem even 10.000 wilde betalen, ik dacht het niet! Daar ruzie zitten maken, uiteindelijk kwamen er een paar mannen die de boel susten en me vervoer aanboden naar Kuta (niet Kuta in Bali, er is ook een Kuta op Lombok!). Toen ik ze verteld had wat ik wilde betalen werd ik op een scooter gezet en naar een restaurant gereden. Daar moest ik wachten op de auto die me zou brengen. Het duurde en het duurde maar en ik begon er behoorlijk genoeg van te krijgen. Elke keer als ik het vroeg zou het nog een kwartiertje duren, maar de auto kwam maar niet. Ik denk dat ik er dik 2 uur heb gezeten toen de auto eindelijk kwam. Het had ook niet veel langer moeten duren, ik was ondertussen al aan het bedenken om maar de boot naar Bali te pakken, ik was helemaal klaar met Lombok! Maar toen we eenmaal onderweg waren was ik blij dat ik heb gewacht, wat een prachtig eiland! Eenmaal in Kuta snel een goedkope homestay gevonden en naar het strand gelopen. De kust is prachtig hier! Alleen op het strand bij Kuta was niemand te bekennen dus ben ik een heel eind langs de prachtige stranden gelopen totdat ik een strand vond waar werd gesurfd, Segar beach. Ik ben daar heerlijk in het zand gaan zitten om naar de surfers te kijken, muziekje erbij, zonnetje die langzaam onderging, wat een geluksmomentje! Ik ben teruggelopen via de weg en daar ben ik meer dan een uur zoet mee geweest. Ik ga morgen maar een scooter huren om nog meer mooie strandjes te zoeken! Helaas was het ‘s avonds nogal rustig. Na het eten ben ik op zoek gegaan naar een barretje, maar ik kon niet echt wat vinden dus ben ik op tijd gaan slapen.

De volgende ochtend kreeg ik zelfgemaakte jam bij mijn pannenkoek, hmmm! Daarna bij de homestay een scooter geregeld en op weg! Eerst ben ik langs de kust naar het oosten gereden. Tanjung Aan was de eerste baai waar ik voorbij reed, je hebt daar meerdere stranden waar je goed kan zwemmen. Toen ben ik doorgereden naar Gerupak, een vissersdorpje. Daar kon ik niet verder, dus ben ik weer omgekeerd en teruggereden naar Kuta om te lunchen. Na de lunch wilde ik richting het westen rijden om daar de stranden te bekijken. De weg werd enorm slecht en ging steil omhoog. Ik ging waarschijnlijk te langzaam, had een gat in de weg niet gezien en ging onderuit. Ik werd snel overeind geholpen door 2 locals die achter me reden. De schade viel mee en de scooter deed het gelukkig ook nog dus ben ik stoer doorgegaan. De jongens bleven bezorgd achter me rijden, maar uiteindelijk ben ik omgekeerd. De weg werd alleen maar slechter en ik zat te gestresst achter het stuur, bang om weer te vallen. Ik ben heel rustig teruggereden naar mijn homestay, mijn wondjes schoongemaakt en lekker wat gelezen op mijn veranda. Eind van de middag ben ik weer naar Segar beach gereden. Daar heb ik weer lekker in het zand naar de surfers gekeken en toen het donker werd ben ik weer teruggegaan. ‘s Avonds heerlijk gegeten en een biertje gedronken met een Fransoos.

De volgende ochtend ben ik naar Senggigi gegaan, een badplaats vlak bij het plaatsje waar ik morgen de boot terugpak naar Bali. Daar heb ik een hele leuke homestay gevonden! Er wonen meerdere families op een pleintje en ze hebben 2 huisjes voor toeristen. Ik zat midden tussen de kippen, rondrennende kinderen, moestuintjes en waslijnen, leuk! Senggigi is een lange weg vol restaurants, winkels en veel dure resorts. Veel Russen hier... argh! Overdag is het superrustig, ik heb een beetje rondgewandeld en even aan het strand gezeten maar ik vond het nogal saai. Toen ben ik maar een restaurant gaan opzoeken met wifi en heb ik de rest van de middag besteed aan het bijwerken van mijn blog en doelloos internetten. Half 6 ben ik naar Coco Beach gelopen, volgens de Lonely Planet de plek om een mooie zonsondergang te zien. Daar ben ik in gesprek gekomen met een frans stel en samen met hen heb ik een hapje gegeten. Het nachtleven schijnt hier best leuk te zijn, maar helaas heb ik dat niet mogen meemaken. Nadat de Fransen naar bed gingen heb ik nog een rondje gelopen maar overal is het rustig. Lombok is erg mooi, maar ik ben blij dat ik morgen weer naar Bali ga. Ik ga een drukke dag tegemoet: eerst moet ik met de boot terug naar Padangbai in Bali, daar moet ik mijn scuba certificaat ophalen, dan moet ik naar Sanur om mijn paspoort op te halen bij immigratie plus de bagage die bij Endang ligt. En als laatste ga ik weer naar Kuta, waar ik met Maaike heb afgesproken. Zin in!

1. José Boom:
    9 januari 2012
    Ha Lieke,

je maakt prachtige ervaringen mee!ik lees je weblog met veel plezier. Volgens mij heb je hele goede en belangrijke stap in je leven gezet. Nog een hele fijne tijd gewenst!