Lembongan, paradijsje!

11 december 2011 - Lembongang, Indonesië

Zeven dagen Lembongan, wat was dat geweldig! Hoe ga ik dat hier allemaal verwoorden? Goed, laten we bij het begin beginnen. Bali is echt klein, met 3 kwartier was ik vanuit Ubud alweer in Sanur. Hier heb ik een taxi gepakt naar Endang, een vriendin van Ayi (Ayi is de tante van JW). Bij Endang mag ik wat bagage achterlaten die ik niet gebruik. In Cambodja op het vliegveld kwam ik erachter dat ik ondertussen al meer dan 21 kg in mijn backpack heb. Het wordt een beetje onmogelijk om dat op mijn ranke rugje mee te slepen! Daar een kopje koffie gedronken en wat gekletst en toen bracht ze me naar de boot. Een half uurtje later was ik alweer op het eiland. Transport naar je hotel was inbegrepen, dus werd ik op een scooter naar een goedkope homestay gereden. Uiteindelijk ben ik bij een leuke uitgekomen, met een restaurant/cafe aan het strand met wifi. Toen de regen was opgehouden ben ik maar eens het eiland gaan verkennen. Ik ben langs het strand helemaal naar het eind van de weg gelopen, daar de mangrove eens bekeken en weer teruggelopen langs de weg. Overal op het strand en de weg ligt zeewier te drogen, wat een lucht! 95% van de inwoners verdiend zijn geld met zeewier,  5% met toerisme! Tegen zonsondergang ben ik bij Scoobydoo gaan zitten aan het strand, volgens de lonely planet de place to be, maar al die tijd dat ik er zat kwamen misschien 6 mensen voorbij lopen. Het is wel erg rustig hier... Mooie zonsondergang, wat geskypt en later in gesprek gekomen met Kyal. Kyal komt uit Australie, is ook alleen en is hier om te surfen. We hadden meteen afgesproken de volgende dag een scooter te huren om het eiland te verkennen.

De surfcondities waren niet goed, dus zijn we 's ochtends meteen met de scooter weggegaan. Leuk om weer eens op zo'n ding rond te scheuren! De hele dag een beetje rondgereden, gezwommen bij Mushroombay (mooi!), Dreambeach (nog mooier, maar ruige zee), wat gedronken bij de mangrove enz enz. Leuk leuk!

De volgende dag niet veel gedaan, lekker gerelaxt. Eind van de middag met Kyal en zijn onderbuurman Zack wat biertjes gedronken bij Scoobydoo. 's Avonds met Jim, mijn buurman, Kyal en een vage gast uit Singapore bij een lokale warung gegeten. Weer uitgekomen bij Scooby, daar met nog meer nationaliteiten biertjes genuttigd. Gezellige boel hier!

Vandaag ben ik maar eens meegegaan met een snorkeltripje. Met een bootje worden 2 locaties aangedaan. Het boottripje alleen was al leuk en het snorkelen was ook mooi. Het koraal is op sommige plekken heel mooi, maar de vissen doen het hem! Wat veel soorten en ze zijn allemaal prachtig om te zien! Eenmaal terug ben ik maar eens gaan informeren hoe ik mijn visum kan verlengen. Ik kan het laten regelen door mannetjes hier op het eiland, maar dat kost me zoveel dat ik beter zelf even op en neer naar Sanur kan gaan. 's Avonds weer bij Scooby gezeten met Jim en dat was het weer!

De volgende dag ben ik met de slowboat naar Sanur gegaan om mijn visum te verlengen. Toen ik aankwam was het 9 uur en 10.30 gaat de boot weer terug naar Lembongan, dus ik moest een beetje haast maken. Dat was ook wel weer een ervaring hoor! Wat een bureaucratie haha! In principe moet je 3 keer bij immigratie komen. De eerste keer moet je allemaal formulieren invullen en je paspoort achterlaten. De tweede keer moet je betalen en de derde keer mag je je paspoort weer ophalen en dat alles duurt een week. Daar had ik natuurlijk geen zin in, dus na een hoop gesmeek, geflirt en gefluister kreeg ik het voor elkaar dat ik ook meteen kon betalen. Dat scheelt weer! Na het invullen van de formulieren, het maken van kopieen, het aanschaffen van een rode map (overal moest voor betaalt worden uiteraard) en het betalen voor mijn nieuwe visum sprong ik de taxi weer in. Net op tijd voor mijn boot, terug naar het paradijs! Begin van de middag was ik weer terug en heb ik weer heerlijk niets gedaan, wat kan dat toch fijn zijn! 's Avonds weer naar Scoobydoo, aka stamkroeg ;-), en daar met Zack en Kyal een gezellige tijd gehad.

De volgende ochtend voelde ik me niet helemaal ok, dus heb ik het een beetje kalm aan gedaan. 's Middags met Kyal weer een scooter gehuurd en naar Mushroombay gegaan om te snorkelen. Daarna nog even een rondje gemaakt langs alle mooie plekjes. Deze laatste avond ook maar weer naar onze stamkroeg gegaan om voor de laatste keer wat te eten en wat biertjes te drinken. Ik ga het missen hier.... Die nacht heeft het enorm gestormd, kamer blank, van alles omgewaaid etc. Spannend! Morgenochtend ga ik weer terug naar Kuta om Armanda, Sophie en Denice weer even te zien voordat ze Indonesie verlaten. Ik heb zin om ze te zien, maar ik wil helemaal niet weg uit dit paradijsje!!!!

1. Rob:
    25 december 2011
    Hoi Pietje , leuk weer van je te lezen ,geniet van je verhalen.
    Ga zo door zou ik zeggen , kerstavond 2011 ,groetjes en liefs van Rob
  2. Gep Verdonk:
    27 december 2011
    Hoi Lieke, het blijft prachtig om je zo te volgen.
    Ook nog een te gekke jaarwisseling gewenst, ik heb wel eens gehoord dat je in Indonesie de mooiste sterrenhemels kunt bewonderen.Dus doe je best.
    Groetjes Gep.
  3. Anna:
    29 december 2011
    Ha die Lieke,
    Jij zult de Kerst heel anders gevierd hebben dan wij hier.....Het is nu koud, nat en guur, maar alle lampjes en kaarsjes in en om mijn huis vergoeden veel!
    Ik wens je een hele fijne jaarwisseling, met of zonder oliebollen, appelbeignets en vuurwerk, het zal zeker een bijzondere overgang van 2011 naar 2012 worden.
    Heel veel plezier nog en doe je het een beetje rustig aan? ik lees nogal eens dat je 's morgens niet zo lekker bent......
    Liefs
    Anna