Kratie (Cambodja!)

21 oktober 2011 - Kratie, Cambodja

Altijd leuk, langs de douane! Vanaf Don Det moest ik eerst met een bootje naar het vaste land. Daar werd ik met meerdere toeristen naar een restaurantje gebracht waar we formulieren moesten invullen voor de douane. Een van de 'gidsen' kwam met een lang verhaal over de kosten van het visum, het visum kost zelf 23 dollar, toen nog een paar dollars voor ditjes en datjes en ze regelen alles voor ons, hopla, nog een dollar erbij. De man sprak zo snel dat iedereen een beetje verbluft rond keek en maar gewoon betaalde. Ze weten wel hoe ze geld moeten verdienen hier... :-) We werden met busjes naar de grens gebracht, maar moesten lopend de grens over. Daar kreeg je een soort lasergun tegen je voorhoofd om te kijken of je koorts hebt. Ik kreeg een folder in de hand gedrukt met gezondheidsinfo en mocht doorlopen. In de folder stonden een aantal ziekteverschijnselen, als je een of meerdere de laatste 7 dagen had gehad, moest je de dokter bellen in je hotel. Ik had zo'n beetje alle verschijnselen gehad, maar ach, ik voel me goed dus geen probleem ;-) Lang op de bus moeten wachten, maar toen we er eenmaal in zaten was ik met een uur of 2 alweer in Kratie. Ik was de enige die er hier uit ging, dus ik werd ergens langs de weg gedropt en moest achterop een motor naar het centrum. Leuk guesthouse gevonden aan de Mehkongrivier, vanuit mijn kamer kon ik de prachtige zonsondergang zien! Bij de receptie heb ik George ontmoet, een expat die in Kratie aan het filmen is voor het ministerie voor toerisme. Samen wat gegeten en gedronken in Red Sun Falling, erg leuk restaurantje, waar we later nog een paar expats tegen kwamen. George moest de volgende dag weer op pad om alles wat toeristisch interessant is te filmen en vroeg of ik zin had om mee te gaan, dat leek me wel wat!

De volgende ochtend om half 6 opgestaan en om 6 uur vertrokken met de tuctuc, dat was vroeg.. Eerste stop was bij een vrouwtje die krolan aan het maken was: sticky rice, kokos en bonen in bamboe. Echt lekker is het niet, maar ze hopen dat toeristen het massaal gaan kopen! Daarna naar Phnom Sombok, een 70 meter hoge heuvel met een tempel er bovenop. Next, Kampi. Daar kan je een bootje huren en de zeldzame Irrawaddy dolfijnen spotten. Helaas gingen we niet op dolfijnenjacht, want George had al eerder op het bootje gefilmd. Weer verder naar een tempelcomplex met een schildpaddenopvang. De schildpaddenopvang was een aanfluiting en dat voor 3 dollar :-)! Toen was het eindelijk tijd voor ontbijt rond half 1, dat werd tijd.. Gegeten bij een echt 'Khmer' restaurant. Voor het restaurant staan een aantal potten met eten waar je uit kan kiezen, vers kokosnootje erbij, niet slecht! Daarna had onze tuctuc chauffeur een bootje geregeld en zijn we naar een eiland gevaren. Ondertussen was het alweer lekker heet, dus kwamen we nogal suf aan. George had wat 'blije toerist op de fiets die het eiland verkent' shots nodig, dus ik een paar stukjes heen en weer fietsen en George filmen. Terug naar het vaste land en zo'n anderhalf uur onderweg om weer terug te komen in Kratie. Maar dat is geen straf, leuke route langs de rivier waar zoveel mensen wonen! Ik voelde me af en toe net de koningin, iedereen zwaait naar je, roept hello, zo leuk! Ook werden we onderweg weer getrakteerd op een mooie zonsondergang, een goeie dag! Tegen 6 uur waren we weer terug, de andere expats weer opgezocht en samen wat gegeten. Een van de expats had nog even naar mijn computer gekeken en adviseerde me om naar Phnom Penh te gaan, de hoofdstad, om het te laten maken. Dat was niet echt mijn plan, ik wilde de hoofdstad pas op het eind bezoeken, maar ik denk dat ik het toch maar ga doen.

Dag 3 heb ik lekker rustig aan gedaan. Een beetje rondgelopen in het stadje, wat foto's gemaakt, geprobeerd wat foto's op mijn blog te krijgen, wat niet lukte, en dat was het wel zo'n beetje. Tegen zonsondergang het groepje expats weer opgezocht bij de rivier en samen pizza gegeten. Ik heb een adres gekregen van een goede computerzaak in Phnom Penh, dat is fijn, dan hoef ik niet zelf op zoek. Later schoof er een Belgse aan die me vertelde dat ik zeker naar het plaatsje Sen Monorom moet gaan, in het zuidoosten van Cambodja. Ik had die provincie eigenlijk niet willen bezoeken, maar ze was zo enthousiast dat ik besloot om er heen te gaan na mijn bezoek aan de hoofdstad. Goed, morgen eerst maar eens naar Phnom Penh en hopen dat ze me daar kunnen helpen met mijn computer!

1. David:
    28 oktober 2011
    Foto's op je blog lukte niet en dus toch wel gelukt? :) Mooie zonsondergangen! Veel plezier in Cambodja, greetz!
  2. Lieke:
    29 oktober 2011
    Mn comp is weer gemaakt broer, dus ik kan weer foto's uploaden!