Don Det (4000 islands)

17 oktober 2011 - Don Deth, Laos

Je kan 3 eilanden bezoeken bij Si Phan Don (4000 islands) en ik besloot naar de kleinste te gaan, Don Det. Van de 3 eilanden moet hier het meeste te doen zijn. Voordat ik 's ochtends op de bus stapte had ik nog heel even Facebook geopend en las ik tot mijn schrik dat mijn oma was overleden. Ik was nog niet helemaal wakker dus pas in de bus drong het tot me door. Mijn laatste grootouder leeft niet meer en ik kan niet bij de begrafenis zijn.. Erg verdrietig, maar het is niet anders. Het was eindelijk weer eens een prachtige dag en er was genoeg te zien onderweg. Bootje op en naar het eiland! Ik ben meteen naar Dalem Guesthouse gelopen, een tip van Paul en Millie. Je betaalt wel wat meer maar dan heb je wel een eigen badkamer en wifi, wat toch wel fijn is ;-)! Tegen 11.30 uur was ik op het eiland en de rest van de dag heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan. Een beetje rondgelopen, wat gelezen, mijn blog bijgewerkt, lekker! Alles gaat hier superlangzaam op het eiland, als je eten bestelt wacht je minimaal een uur voordat je het krijgt. Ik moest even schakelen, maar als je je eraan over geeft is het super relaxt! 's Avonds een biertje gedronken in Adam's Bar. Helaas heeft iemand daar mijn havaianas slippers gejat en nep havaianas laten liggen, 2 maten te groot... Crap!

's Ochtends paniek! Mijn rugtas zat onder de mieren! Er liepen twee sporen vanaf het raam en het plafond met duizenden mieren richting mijn rugtas. Ik heb de tas naar buiten gegooid en alles eruit gehaald. Bleek dat ze voornamelijk in een zijvakje zaten, daar waar mijn laatste dropjes (nog bedankt Janneke!!!) inzaten. De vrouw van de receptie kwam me helpen met een enorme spuitbus en doodde al de mieren in mijn kamer. Nu heb ik duizenden mierenlijkjes in mijn kamer..brr.. Tja, je moet ook geen zoetigheden in je kamer bewaren zegt ze.. Kon ze dat niet eerder vertellen??? Iedere backpacker heeft toch wel iets te snacken in zijn tas?? Uiteindelijk kwam alles goed, een goed uur later hadden bijna alle mieren mijn tas verlaten en kon ik weer wat gaan doen. 's Middags heb ik een fiets gehuurd en heb ik het eiland rondgefietst. Daarna ben ik via een brug naar het eiland Don Khon gefietst, waar je uiteraard voor moest betalen haha! Het was een prachtige dag, eigenlijk te heet om te fietsen, maar het was een mooie rit. Je fietst langs allemaal rijst- en graanvelden, kokosbomen, buffels, locals die aan het oogsten zijn en zoveel meer moois! Op Don Khon ook nog de waterval bezocht (Tat Somphamit) en daar een verse kokosnoot gekocht met een rietje, lekker! Kokosnoot in het mandje, beetje fietsen, slokje nemen, fotootje maken, wat een feest! Eenmaal terug op Don Det kwam ik Robert weer tegen, hij had het weer gered op zijn fiets. Samen zijn we naar de 'sunset' kant gelopen en hebben daar een prachtige zonsondergang gezien! 's Avonds lekker alleen doorgebracht en met wat vrienden geskypt.

De volgende dag wilde ik weer eens wat foto's uploaden, maar helaas wilde mijn computer geen verbinding maken met wifi. Op verschillende wifiplekken geprobeerd, maar niets hielp. De mannen ter plekke hadden ook geen idee, dus ik hoopte maar dat het morgen weer zou werken. De rest van de dag lekker niets gedaan, heerlijk! 's Avonds met Robert naar de Happybar gegaan. Deze bar ligt aan de sunset kant, aan de rivier. Een prachtig heldere sterrenhemel en bliksemflitsen aan de kant van Cambodja, fantastisch! Wat is het geweldig hier!

De volgende dag deed mijn computer het nog steeds niet plus opstartproblemen erbij, dus het ziet er niet goed uit. Besloten om voor de volgende dag een busticket naar Kratie, Cambodja, te boeken. Ik kan hier nog wel een paar dagen langer blijven, maar mijn geld raakt op en er zijn geen atm's hier. Je kan wel aan geld komen, maar dan betaal je een aardig sommetje extra. En het is ook wel tijd om weer verder te gaan, als ik morgen naar Cambodja ga heb ik genoeg tijd om het land te ontdekken. Aan het eind van de middag heb ik een boekje gepakt en ben ik bij een restaurantje gaan zitten om nog een keer de zonsondergang te bekijken. 's Avonds met Cody en Katie (die ik heb ontmoet in Tha Khaek) gegeten en daar kwam ik Dan en Ben ook weer tegen, twee engelse jongens die ik in Chiang Mai, Thailand, heb ontmoet. Zo leuk, dat je elke keer bekenden tegen komt! Deze avond regende het voor het eerst sinds ik hier ben en hard! Door de blubber ploegend ben ik teruggelopen naar het guesthouse. Nu begrijp ik de verhalen van de mensen die hier alleen maar in de regen hebben gezeten, daar word je niet vrolijk van!

Wat ben ik blij dat ik hier naar toe ben gegaan, dit was een prachtige afsluiting van een prachtig land! En dan nu klaar voor de volgende uitdaging, Cambodja here I come!

PS: Ik loop nogal achter met foto's uploaden sinds mijn computer kapot is. Ik zit nu in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, en hopelijk kan ik vandaag mijn computer weer ophalen. Als de computer weer naar behoren werkt komen de foto's er zo snel mogelijk aan!

1. Marianne:
    25 oktober 2011
    Ha Lieke, het mierenverhaal komt me bekend voor, ik heb 8 jaar op Curaçao gewoond en heb menig mierennest onder de hoofdkussens van de kinderen weg moeten spuiten als ze weer eens met zoete kleefvingertjes in bed waren gekropen. Inderdaad duizenden.....dat kun je je hier niet voorstellen. Fijn dat je zulke mooie dagen beleefd hebt, ligt voor altijd opgeslagen... Ik hoop dat je computer het weer doet want de foto's bewijzen toch dat het allemaal echt waar is :-) haha groetjes,
    Marianne
  2. Wilma Manuputy:
    25 oktober 2011
    Geweldig wat jij allemaal ziet en beleeft elke keer kijk ik er naar uit om weer iets te lezen.
    Ik vind het heel knap in je eentje ik doe het je niet na.
    Groetjes Wilma
  3. David:
    25 oktober 2011
    Yozus! Goed te lezen dat je een supertijd hebt gehad in Laos :) Op naar Cambodja! Hopelijk werkt je computer dan weer, wel zo handig. Leuke foto's btw (alweer!).

Cheerios!
  4. Femke:
    25 oktober 2011
    ha wijfie, klinkt goed allemaal! wel shit van je snippers!
    heb skype nu op mn mobiel, weet alleen niet wat t tijdsverschil is... dus laat dat me ff weten!