Koh Rong en Sihanoukville

8 november 2011 - Koh Rong, Cambodja

De boot naar het eiland Koh Rong vertrok pas om half 2, dus ik had gelukkig even de tijd om wakker te worden en rustig te ontbijten. Na het ontbijt ben ik een kaartje gaan kopen voor de boot en de beste meneer drong een beetje aan om ook accomodatie te reserveren. Dat gaan we dus niet doen, ik zoek ter plekke wel wat. De tocht duurde 2 uur. Het eiland is best groot, maar er is maar een stukje strand met accomodaties. Er zijn ook geen wegen op dit eiland, het strand is de weg. Bijna iedereen op de boot had accomodatie gereserveerd, behalve Jazzer, Matt en ik. Dat komt wel goed, dacht ik. Nee dus. Eenmaal op het eiland en de 3 'resorts' afgesjouwd, kwam ik erachter dat alles vol was. Matt en Jazzer hadden hetzelfde probleem, maar zij wilden wel in een hangmat slapen bij resort Monkey Island. Dat zag ik eigenlijk niet zo zitten. Gelukkig kwam Vanessa, een engelse vrouw, to the rescue en bood aan dat ik een nacht in haar bungalow kon slapen. Voor de tweede nacht had Monkey Island nog een bungalow voor 1 nacht beschikbaar, dus zo kon ik in ieder geval 2 nachten blijven. De rest van de middag lekker op het strand gezeten en wat gezwommen. Dit eiland heeft een prachtig wit zandstrand, een schone knalblauwe zee en de bijbehorende palmbomen. Niet verkeerd! 's Avonds met Vanessa wat gegeten bij een klein restaurantje op het strand. Er stond maar 1 vrouwtje achter het fornuis, dus we hebben meer dan een uur moeten wachten op ons eten. Ach, je moet toch wat te zeuren hebben :-)! Nog wat gelezen in de hangmat en op tijd naar bed!

Niet zo heel lekker geslapen helaas, dus nog steeds niet helemaal 100%. De sleutel van mijn bungalow opgehaald en later Vanessa weer opgezocht op het strand. Ik wilde eigenlijk gaan snorkelen vandaag, maar het zag er even naar uit dat er noodweer aan kwam. Dat trok gelukkig over en het bleef een prachtige dag. De hele middag aan het strand gelegen, wat gelezen en wat gezwommen. 's Avonds kleurde de lucht prachtig rood tijdens de zonsondergang, kortom een heerlijke dag op een tropisch eiland! 's Avonds weer naar hetzelfde restaurantje gegaan en halverwege naar binnen gevlucht voor de stortregens. Een heerlijke kipcurry gegeten, de beste tot nu toe! Een biertje gedronken bij het resort en weer lekker op tijd mijn bed in.

Eindelijk werd ik uitgerust wakker! Afscheid genomen van Vanessa en toen was het alweer tijd dit mooie eiland te verlaten. Om 10 uur zat ik alweer op de boot en ik besloot om nog een paar dagen in Sihanoukville door te brengen. Eenmaal terug ben ik meteen weer naar de Big Easy gegaan en gelukkig was er nog 1 bungalow vrij. Er is een waterfestival gaande dus het is superdruk. Ik heb medelijden met toeristen die tegen de avond aankomen, alles is vol! Ik weet niet precies wat het festival inhoudt, maar de cambodjanen die het zich kunnen veroorloven komen en masse naar de kust. Ze brengen de hele dag door aan het strand en 's avonds steken ze vuurwerk af. Ik kon 's avonds met moeite een tafeltje vinden aan het strand, het was volgeladen! Maar eens een bbqtje geprobeerd a 3 dollar en ondertussen naar al het vuurwerk gekeken. Later met hetzelfde leuke clubje mensen de bars aan het strand weer onveilig gemaakt. Het was weer veel te laat maar o zo gezellig!

De volgende dag wilde ik eens een ander strand bezoeken maar dat was best nog wel een eindje lopen. Het was ook superheet en door het zweten en mijn nog steeds verbrande huid kreeg ik weer uitslag. Crap! Ik weer terug voor een pilletje en een cremetje... Daarna geluncht op het dichtsbijzijnde strand maar ik ben wel uit de zon gebleven. 's Avonds was er een leuke liveband bij het guesthouse en daarna zijn we naar 'Wave' gegaan. Een aantal bekende DJ's uit Cambodja en Maleisie draaiden daar hun plaatjes. Lekker gedanst tot in de vroege uurtjes en nog even naar JJ's, dé strandbar ;-), gegaan. Nog een paar dansjes gewaagd, maar ik kon niet meer dus weer het bedje in!

De volgende ochtend kwam ik de rest weer tegen bij het ontbijt. Ze gingen allemaal mee met de 'boozecruise' (jawel, de hele middag op een boot een beetje zwemmen en drinken) en daarna overnachten op Bamboo Island. Of ik ook meeging... Ik dacht het toch niet! Ik weet niet hoe ze het volhouden, maar ik ga toch echt niet mee. Eind van de ochtend heb ik een moto gepakt naar Victory Beach, dat leek me wel eens leuk voor de verandering. Ik heb daar ongeveer een half uurtje aan het strand gelegen tot het begon te regenen. En de regen hield niet op.. Toen het na een uur iets minder werd ben ik snel met de moto teruggegaan. Eenmaal terug in het guesthouse begon het pas echt. Wat een noodweer! Dat heb ik nog niet meegemaakt hier in Azie, ben ik blij dat ik niet op de boot zit! De rest van de middag bleef het regenen dus ben ik maar Americain Pie gaan kijken, voor de zoveelste keer, maar ja, het blijft een leuke film. 's Avonds werd het eindelijk droog dus besloot ik maar eens een wandelingetje langs het strand te maken. Daar kwam ik Cody en Katie weer tegen, een stel die ik al een paar keer in Laos tegen het lijf ben gelopen. Erg leuk om ze weer eens te zien!

De volgende dag scheen de zon weer dus besloot ik nog een dagje hier te blijven. Lekker de hele dag op het strand gezeten (in de schaduw wel te verstaan)! 's Avonds gepoold en weer geeindigd bij JJ's. Ik heb het hier enorm naar mijn zin, maar het wordt tijd om weer eens verder te gaan. Morgen pak ik de bus naar Kampot!

1. jos:
    21 november 2011
    Tegen de jeuk: prickly heat powder, vierkant potje met rode letters en ronde schroefdop. Gr Jos