Vang Vieng

6 oktober 2011 - Vang Vieng, Laos

Linda en ik hadden besloten om de minibus naar Vang Vieng te pakken en dat bleek een goede keus. Deze busjes zijn een stuk sneller dan de 'vip'bussen, je reist met een klein groepje en het is goedkoper, wat wil je nog meer! De rit duurde ongeveer 6 uur en was prachtig! De weg kronkelde omhoog door de bergen, mooie uitzichten en schattige dorpjes met dito inwoners. Jammer dat de bus bleef doorrijden want ik had hier fantastische foto's kunnen maken. Tussendoor ergens geluncht, koude plakrijst en groente, maar wat wil je voor 75 cent... Na de lunch werd de weg enorm slecht, veel gaten in de weg dus we gingen maar langzaam vooruit. Mijn notebook heeft deze reis ook maar amper overleefd, maar gelukkig doet hij het nog! Rond vijf uur kwamen we aan in Vang Vieng. We liepen wat rond op zoek naar een guesthouse die we in de Lonely Planet hadden gezien, maar werden aangesproken door een Canadees die voor Johnny's Guesthouse werkte. Voor 3 euro konden we een eigen kamer krijgen met badkamer, koopje! Wat gegeten en de Qbar bezocht, the place in town! Hier werkten ook veel toeristen, dat heb ik nog niet eerder gezien in Laos. Ze krijgen een paar euro per dag, plus accomodatie, eten en ze mogen zoveel drinken als ze willen tijdens het werk..tja.. In Qbar kwamen we bekenden tegen van de slowboat en Luang Prabang, dus het was weer gezellig!

De volgende ochtend in de brandende zon op zoek gegaan naar een ander guesthouse. Johhny's was toch niet echt wat, mn badkamer stond onder water en de schimmelplekken waren niet te tellen in mijn kamer. Een simpel bungalowtje gevonden vlak aan de rivier voor maar 50 cent meer. Samen met de mensen uit Luang Prabang de tuctuc gepakt om te gaan tuben. Dat was erg leuk! Ik weet niet zo goed wat ik er over moet vertellen, maar het komt er op neer dat je met een horde jonge mensen naar de rivier gaat waar om de paar meter een bar zit. Om van de ene bar naar de andere te komen moet je met je tube het water in. Ze gooien een touw naar je toe, die moet je pakken en dan wordt je naar de bar getrokken. Daar ga je het water uit, gooi je tube op de andere tubes en ga je drinken. Bij de barretjes draaien ze harde muziek, doen ze spelletjes en kan je met swings het water induiken. Schijnbaar verdrinken hier elk jaar meerdere toeristen, dat is ook niet gek als je ziet hoeveel er gedronken wordt! Voor wat sfeerimpressies: check youtube op tubing vang vieng. Ik heb geen foto's kunnen maken, want ik durfde het niet aan mijn camera mee te nemen. Uiteindelijk hebben we ongeveer 4 barretjes bezocht en zijn toen de rivier afgezakt, helemaal terug naar het stadje. Daar zijn we ruim een uur druk mee geweest. Het regende ook best hard het laatste stuk, voor het eerst in Azie had ik het koud! Net voor het donker waren we terug, de tube teruggebracht en een warme douche genomen. 's Avonds weer even naar Qbar gegaan, maar ik was te moe dus op tijd in bed!

Dag 3 hebben we een fiets gehuurd en zijn op zoek gegaan naar 'de' grot met de Blue Lagoon. De avond ervoor had het nogal geregend met het resultaat dat er enorme plassen water op de wegen lagen. Een paar keer flink vastgezeten in de modder, maar dat is allemaal onderdeel van het avontuur toch? Vandaag was ook weer een superhete dag met bijna geen wolken, dus het was zwaar fietsen.  De fietsverhuurder had ons verteld waar we 'de' grot konden vinden. Eenmaal daar aangekomen moest je eerst betalen, daarna liep een klein meisje met ons mee om de grot te laten zien. Linda gleed elke keer uit en durfde de grot niet in dus ben ik alleen gegaan met het meisje. Hoofdlampje op en gaan! Uiteindelijk was de grot helemaal niet interessant, ik denk dat deze mensen familie zijn van de fietsverhuurder ofzo. Het watertje voor de grot was zeker geen Blue Lagoon, dus we waren afgezet. Nouja, dat is niet voor het eerst hier in Laos! Iets teruggefietst naar een eettentje om wat te lunchen. De eigenaar was een aardige man die ons uitlegde waar we wel naar toe moesten. Ondertussen wat andere mensen ontmoet die ook niet wisten waar het was, dus we waren niet de enigen. Eenmaal terug op de fiets begon het te regenen, dat koelde lekker af! De tocht was ook weer erg mooi, prachtige bergen! We hebben de grot gelukkig gevonden, eerst even gezwommen in het blauwe meertje en daarna ben ik met 2 jongens de grot ingegaan. Dit was pas echt een avontuur! In het donker met 2 zaklampjes de grot in, erg gaaf! In ongeveer drie kwartier teruggefietst, wat gegeten met de mensen van de grot en weer naar Qbar. 's Nachts geeindigd op het eiland, daar gaat iedereen naar toe als de barretjes sluiten. Half 4 in bed..

Vandaag maar weer gaan tuben. Nouja, ik zonder tube en Linda, Mona en Peter met tube. Ik liep gewoon heen en weer tussen de barretjes. Was weer een gezellige dag! 's Avonds met zijn vieren gegeten, gepoold en weer geeindigd op het eiland, good times!

De volgende dag was ik een beetje brak, dus heb ik heel rustig ontbeten en een aantal afleveringen van Friends gekeken. Dat is zo grappig in Vang Vieng, in alle restaurantjes heb je loungezitjes waar je de hele dag kan kijken naar Friends, the Simpsons of family Guy! Sommige mensen doen hier niets anders dan feesten, de volgende dag Friends kijken en 's avonds weer verder feesten :-)! Anyway, wij moesten de bus pakken om 13.00, maar vooruit, nog een paar afleveringen van Friends om het af te leren!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Benno:
    13 oktober 2011
    Gaaf hoor, om zo door je verhalen een Btje met je mee te gaan (volgens mij had je dezelfde slowboat als ik toen ;-). Wat een belevenissen. Fijn dat je dat zo met ons deelt door je leuke en boeiende verhalen en foto's!
    Als ik het zo lees "live" je het "2 the max", deze bijzonder ervaringen. Wat heb jij strax wat moois om op terug te kijken; maar hey, je zit er nu middenin!...
    Enjoy!
    Liefs Benno
  2. David:
    13 oktober 2011
    Supercool om weer je laatste avonturen te lezen! :) En mooie foto's. Wie weet ga ik ook nog wel eens die kant op, ziet er awesome uit daar..
  3. Janny Baas:
    Hoi Lieke,

Wat weer een leuke verhalen! Mooi om te lezen!
    Ook de foto's zijn erg indrukwekkend vooral die van de schitterende natuur.
    Ga door met genieten (en vertellen!).
    Groet,
    Janny.
  4. Annelies:
    20 oktober 2011
    Hey!

Gaaf man! Hehe, ik zie je al zitten ;)

xx