Pakse

14 oktober 2011 - Pakse, Laos

's Ochtends een tuctuc naar het busstation gepakt en de lokale bus ingestapt met Tim en Katie, een leuk stel uit Londen. De bus vertrok om 10.30 en we kwamen pas rond 19.00 aan! Ik voelde me nog steeds niet helemaal lekker, maar gewapend met een paracetamol en hoestsnoepjes ging het redelijk. De rit zelf was interessant genoeg om me wat af te leiden. De hele tijd stond er voorin de bus een tv aan met videoclips uit Laos, comedyshows en dat allemaal op een geluidsniveau dat het geen zin had om je eigen mp3 speler aan te zetten. De bus stopt om de haverklap om nog meer mensen of dieren mee te nemen. Zelfs de scooters gaan mee, die worden gewoon op het dak gezet. Af en toe tijdens stops kwamen locals de bus in om fruit, drinken of vlees op stokjes te verkopen. Ik heb nog getwijfeld om geroosterde vleermuis te kopen, maar ik ben toch maar voor de mango gegaan ;-)! Eenmaal aangekomen in Pakse heb ik met Tim en Katie een hotel opgezocht en zijn we samen naar de Indier gegaan.

De volgende ochtend op zoek gegaan naar een ander guesthouse en terecht gekomen bij Sabaidy 2, waar ik een leuke, goedkopere kamer heb gevonden. Vandaag regent het alweer helaas. De weersvoorspelling ziet er ook niet goed uit, dus ik was een beetje aan het twijfelen of ik wel naar de 4000 islands moest gaan. De locals en toeristen die er al geweest zijn zeggen dat het de laatste dagen alleen maar heeft geregend en dat het een grote modderbende is. Ik besloot de volgende dag een tourtje te boeken en hopen dat het weer wat beter wordt. Tegen lunchtijd kwam ik Paul en Millie weer tegen, die ken ik nog van de slowboat, en samen met hen en een duitse jongen naar de massagesalon gegaan. Voor 7 euro heb ik een oliemassage genomen van een uur, heerlijk! 's Avonds met Tim en Katie een restaurant gevonden waar alleen maar locals eten en die goede referenties kreeg op internet. Voor maar 1,50 p.p. besloten we een fonduepakket te proberen. Stukjes rund in de fondue en ondertussen bouw je een soort verse loempia met rauwe groenten. Vlees erbij, knoflook, chilli, limoensap, oprollen die hap en dippen in pindasaus, jummie! Daarna Paul en Millie weer tegen gekomen en met zn allen nog wat biertjes gedronken bij de rivier.

Vandaag ga ik met een toertje mee naar de Bolaven Plateau. Een vol programma, van 8.00 tot 18.00 gaan we een koffieplantage, theeplantage, 3 watervallen, 'minority' dorpjes, een markt en weefdames bezoeken. Al met al was het iets te veel op een dag, maar ik was blij weer eens wat te ondernemen. De eerste 2 watervallen waren verrassend mooi, ook de dorpjes waren interessant met blonde locals en rokende kinderen.. :-( De plantages vielen een beetje tegen, weinig informatie en we bleven er veel te lang rondhangen. De weefdames hebben we niet gezien en de markt stelde ook niet veel voor. Achja, ik heb in ieder geval iets van de omgeving gezien (in de stromende regen)! 's Avonds met Tim, Katie, Paul en Millie gegeten. Later kwamen nog 2 bekenden er bij zitten, wat biertjes erbij en het was weer een gezellige avond. Afscheid genomen van iedereen want we gaan allemaal een andere kant op. Alleen Robert, de amerikaan die ik was tegengekomen in de bus naar Tha Khaek, ga ik waarschijnlijk nog zien op de 4000 islands. Ik ga er morgen toch heen, ondanks alle slechte verhalen die ik erover heb gehoord. De 4000 islands zijn een van de belangrijkste trekpleisters in Laos, die wil ik gezien hebben! Als het weer tegen valt, kan ik zo de volgende dag naar Cambodja gaan. We gaan het meemaken!

1. Marianne:
    20 oktober 2011
    Ha Lieke,
    Vooral de zin"ik was blij weer eens wat te ondernemen" trof me. Volgens mij onderneem je meer dan menigeen zelfs maar kan bedenken.Aan de andere kant ben je natuurlijk alleen maar aan het reizen, onderdak zoeken en zorgen dat je op tijd je natje en je droogje krijgt. De meest pure vorm van overleven dus. Ben benieuwd naar je belevingen op de 4000 islands.

groetjes,
    Marianne
  2. Annelies:
    20 oktober 2011
    Hey!

Gelukkig dat het weer wat beter gaat. En ik snap wat je bedoelt met ondernemen, maar jij zit daar aan het andere eind van de wereld en ik zit hier en ik zou voor geen goud zo lang alleen weg gaan! Petje af. Je kunt niet verwachten dat je elke dag minstens 5 dingen kunt bezoeken, dat hou je nooit een half jaar vol. Probeer te genieten van de wat rustiger dagen, dan voel je je er veel beter bij ;)
    xx
  3. Ellen Richard Lars en Esmee:
    24 oktober 2011
    Hoi Lieke,
    Even gegoogled en gevonden!
    Wat ongelooflijk stoer van je om deze reis te maken.
    Ik heb gelezen en genoten van je verslagen, vooral de foto's van Canada , wat een schitterend en prachtig land is dat!
    Ik wens je nog ontzettend veel plezier tijdens de reis en pas goed op jezelf.
    Groetjes (vanuit een onverwachte hoek) van Ellen
    (Bronsbergen Coiffure)