Sen Monorom en Kompong Cham

26 oktober 2011 - Senmonorom, Cambodja

Voor het eerst sinds ik met de bus reis kreeg ik een stoelnummer. Zo kwam het dat ik naast een cambodjaans meisje kwam te zitten. Leuk om te zien wat de locals allemaal naar binnen werken tijdens zo'n rit. Dit meisje was nogal fan van gefrituurde vogelspinnen..brrr! Een uur voor we arriveerden werd het landschap steeds mooier: glooiende heuvels, rode aarde en prachtige groene jungle. De bus stopte voor de verandering eens in het centrum en dat zag er niet al te interessant uit. Daarom besloot ik naar Adventure Lodge te gaan, zo'n 2 km uit het centrum. Ietwat prijzig, maar erg leuk! Voor 10 dollar had ik een bungalowtje op palen, rustig gelegen op het platteland tussen de koeien, varkens en paarden :-). De lodge heeft een superleuk restaurantje waar ik lekker ben gaan zitten met een koud biertje. Meteen geinformeerd of ik de volgende een jungletrekking kon doen. Helaas waren er geen gegadigden, ik kon wel mee met een paar Noorse meiden die een olifantentrekking gingen doen voor 2 dagen. Na twee keer eerder op een olifant te hebben gezeten had ik daar niet zoveel behoefte aan, maar ik heb die avond in ieder geval leuk gezelschap gehad.

De volgende ochtend lekker rustig ontbeten en gepraat met de engelse vrouw van de eigenaar. Ze had een paar goeie tips om de omgeving te verkennen dus besloot ik een moto met chauffeur te regelen. Tien minuten later konden we al vertrekken. Cham, mijn chauffeur, was een leuke jongen die gelukkig ook goed engels kon. Eerste stop was de grootste waterval in de buurt, Busra, een uur rijden vanaf de lodge. Ik was de enige toerist daar dus ik werd flink lastig gevallen door de lokals die me van alles wilden aansmeren :-). Dezelfde weg weer terug en geluncht bij een koffieplantage. Daar nog wat rondgewandeld en toen naar twee uitzichtpunten gereden. De weg er naar toe was al prachtig! Het tweede uitzichtpunt, Samot Cher (oceans of trees) was erg mooi. Zover je kan kijken knettergroene jungle.. We moesten alweer terug omdat het snel donker zou worden. Die avond was er bijna niemand in de lodge, alleen 2 schotse dames. Zij wilden de volgende dag een olifantentrek doen en ik besloot om mee te gaan. Ik was liever gaan wandelen, maar er zijn nu te weinig mensen. Ik wil toch wel wat meer van de jungle zien voordat ik weer verder ga.

De volgende ochtend was het zover, ik mocht weer eens op de rug van een olifant zitten. Na een half uurtje wist ik weer waarom ik eigenlijk niet wilde, echt comfortabel is het niet :-). Het eerste stuk naar de waterval duurde ongeveer 2,5 uur. De olifanten hadden er niet zoveel zin in en waren lekker eigenwijs. Dat was in het begin wel geinig, maar na een uurtje wil je wel dat ze opschieten. Eenmaal bij de waterval geluncht en 2 uur niets gedaan omdat de olifanten moesten eten. Daarna werden de olifanten gewassen in de rivier, dat was wel leuk om te zien. Toen weer terug, het eerste stuk weer op de olifant, maar zodra het kon ben ik gaan lopen. Dat was stukken beter! Ik ben blij dat ik dieper de jungle in ben geweest, want dat was fantastisch mooi, maar geen olifanten meer voor mij! 's Avonds nog een keer genoten van een warme douche, dat kan je hier wel gebruiken want dit is de enige plek in Cambodja waar het 's avonds afkoelt, heerlijk! Weer een gezellige avond gehad met de Noren en dat was het weer voor Sen Monorom!

De volgende ochtend weer de bus in om 7.30 uur, deze keer naar Kompong Cham. Dit stadje schijnt niet heel erg bijzonder te zijn, maar het ligt precies op de route naar Siem Reap. Ik heb geen zin om zolang in de bus te zitten, dus maak ik een korte stop in Kompong Cham. Ik was er al om half 1, dus ik had de hele middag om het te verkennen. Helaas is het echt een lelijk stadje, het heeft geen enkele charme. Er was ook niets te beleven dus heb ik maar wat rondgehangen. Morgen maar snel door naar Siem Reap, daar ga ik de Angkor tempels bezichtigen! Dat wordt een hoogtepunt!

1. Annelies:
    5 november 2011
    Hee Lieke!

Als je al die berichtjes vervelend vind worden moet je het zeggen hoor, meer dan 'wat fantastisch' komt er toch meestal niet uit ^^. Jammer van de wandeltocht, maar dan heb je nog iets om voor terug te gaan ;). Ben benieuwd naar de tempels die je gaat zien, de foto's zijn altijd geweldig.

Groetjes uit een ietwat regenachtig maar warm Engeland.
  2. Rob:
    6 november 2011
    Hoi lieke vind je beschrijvingen van je belevingen echt fantastisch ben trots op je meisje dat je je zo goed redt in je 1 tje. Moet echt even wat aan je kwijt je vader heeft wrsch. weer een nw liefde Yvon heet ze, gisteren ontmoet, nadere details hoor je nog binnenkort alsje weer eens belt , liefs je vader , Rob
  3. Rob:
    6 november 2011
    Hoi meisje van me het lukt me niet je per mobiel te bereiken dus toch maar even op deze manier gaat hier echt goed ga Yvon morgen voor het eerst ontmoeten , hoor weer van je , liefs Rob